Tłumacz Migam - Międzynarodowe Centrum Kultury Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Tekst łatwy do czytania i rozumienia Informacje dla zwiedzających
HERITO
A-
A+
Międzynarodowy kwartalnik, ukazujący się w wersji polsko-angielskiej, to jedyne w swoim rodzaju forum dyskusji o dziedzictwie, kulturze, współczesności i przyszłości. Czasopismo koncentruje się wokół zagadnień miejsca i związanej z nim refleksji, przestrzeni i jej znaczeń, awangardy pamięci, geografii wyobraźni czy pamięci nowoczesności. Pretekstem do rozważań jest Europa Środkowa, której doświadczenie i kulturowe dylematy są tyleż specyficzne, co trafiające w sedno współczesnej debaty.

„Europa Środkowa to świadomy wybór, kwestia naszego światopoglądu, ale i wspólnota doświadczeń – naszych własnych i naszych sąsiadów. „Herito” stanowi kolejny rozdział fascynacji tą wyjątkową częścią Starego Kontynentu, gdzie granice polityczne zmieniały się znacznie szybciej niż granice kulturowe. Europa Środkowa jest naszym losem, a nie terytorium o ściśle wyznaczonych granicach. Jej tożsamość opiera się na sprzecznościach, które często skutkowały kreatywnym napięciem. Materialne i niematerialne owoce tego napięcia są dziś naszym wspólnym dziedzictwem – wytworem wielowiekowych nawarstwień, przenikania się kultur, idei i wartości. Dziedzictwem jest także nasza pamięć i tożsamość. Stąd wynika rosnące znaczenie dziedzictwa kulturowego – bo dziedzictwo to wykorzystanie przeszłości do współczesnych celów”. – mówi prof. Jacek Purchla, redaktor naczelny.
Okładka HERITO, nr 51-52.

HERITO, nr 51-52: Zdrowe miejsca

Od czasów antycznych powstawały w Europie miejsca do zażywania odpoczynku i relaksu. Rzymianie zakładali ogólnodostępne łaźnie nie tylko na terenie Półwyspu Apenińskiego, dając początek kulturze uzdrowiskowej.
Okładka Herito nr 50

HERITO, nr 50: Odra

Odra, chociaż należy do najdłuższych rzek Europy, nie doczekała się własnych mitów i opowieści jak chociażby Wisła. Przez lata pozostawała brzydszą siostrą Renu, tą, którą wysłano do najcięższej pracy.  
Okładka Herito, nr 49: Charków.

HERITO, nr 49: Charków

W charkowskim numerze Herito sięgamy do historii miasta, pytamy o jego ukraińskie DNA, które tak wyraźnie ujawniło się po rosyjskiej inwazji rok temu, sprawdzamy, co czyni je wyjątkowym. Pokazujemy materialne i niematerialne dziedzictwo miasta, na które często wcześniej patrzyliśmy przez pryzmat stereotypów, nakręcanych obcą propagandą.
Okładka Herito nr 48

HERITO, nr 48: Kultura Romów w Europie Środkowej

W najnowszym HERITO przyglądamy się historii Romów, ale przede wszystkim ich współczesności, a zwłaszcza temu, jak szeroko pojęta „romskość” przejawia się w architekturze, kulturze i sztuce naszej części świata.  
Okładka Herito nr 46-47

HERITO, nr 46-47: Dusza Gruzji

Prowadzone w Gruzji, na terenie starożytnego regionu Kolchidy, badania archeologiczne potwierdzają nieprzerwane istnienie miasta Kutaisi od 3400 lat. W mitologii greckiej to właśnie do Kolchidy – krainy niebezpiecznej, zamieszkanej przez wiedźmy i smoki – udają się Argonauci pod wodzą Jazona w poszukiwaniu złotego runa. Korzenie gruzińskiej kultury sięgają czasów antycznych, a jednak wiemy o niej bardzo niewiele.
Okładka Herito nr 45

HERITO, nr 45: Europa na talerzu

Czy pierogi, bigos, zwykły burak to elementy naszego dziedzictwa kulturowego? Oczywiście, że tak. „Na naszych stołach i w jadłospisach odbija się cała historia, jaka przetoczyła się przez kontynent, i zmiany kulturowe, które się na nim dokonały” – pisze we wstępie do najnowszego numeru „HERITO” prof. Jacek Purchla. Ziemniaczane dekrety Fryderyka II Wielkiego miały takie samo znaczenie dla naszego dziedzictwa jak turecka ekspansja na Bałkanach.
Okładka Herito nr 44

HERITO, nr 44: Austria

Nowy, zimowy numer kwartalnika „HERITO” poświęcony jest Austrii, jej kulturze, sztuce i zagadnieniom społecznym. Choć nie ma wspólnej granicy polsko-austriackiej, to ciągle łączy nas pamięć wspólnej przeszłości ck monarchii.
Okładka Herito nr 42-43

HERITO, nr 42-43: Niewidzialne miejsca

Miejsca przeoczone, wymazane, nieoczywiste. Czytanie miast i krajobrazów w ich najbardziej frapującej odsłonie. Wyjątkowy, podwójny numer na trzydziestolecie Międzynarodowego Centrum Kultury.
Okładka Herito nr 41

HERITO, nr 41: Białoruś

„Brzydkie kaczątko postradzieckiej transformacji”? „Terra incognita dla świata” — jak o swoim kraju pisała noblistka Swietłana Aleksiejewicz? Białoruś często odbierana jest nieprzychylnie, a niekiedy wręcz niesprawiedliwie. Tymczasem kraj naszych sąsiadów to znacznie więcej niż ostatnia europejska dyktatura w starym stylu. To kraj, w którym pragnienie wolności jest tak samo silne jak gdzie indziej w Europie. Kraj wciąż poszukający i definiujący własne korzenie, lecz nie odcinający się od nich. Białoruś jest nam znacznie bliższa, niż to się wydaje. A jednocześnie o żadnym z sąsiadów tak niewiele wiemy. Dlatego zamiast bać się Białorusi, lepiej ją odkrywać i rozumieć. W czym pomagają białoruscy autorzy wsparci głosami z Polski, Anglii i… Japonii.
Okładka Herito nr 40

HERITO, nr 40: Litwa

Numer kwartalnika HERITO poświęcony Litwie, jej kulturze i dziedzictwie oraz historii.  Co wiemy o kulturze Litwy? Na czym polega jej bałtycki wymiar? Ile jest w nim Europy Środkowej, Wschodniej, a ile Skandynawii? Dlaczego kultura litewska ma tak demokratyczny charakter? Skąd bierze się witalizm, żywotność, ekologiczna wrażliwość Litwinów? — oto niektóre pytania stawiane w 40., rocznicowym numerze HERITO.
Okładka Herito nr 39

HERITO, nr 39: Zielony

Numer kwartalnika HERITO poświęcony związkom człowieka i przyrody. Opracowywany w wyjątkowych warunkach, między epidemią, pożarem Biebrzańskiego Parku Narodowego, a zapowiedziami letniej suszy, jeszcze dobitniej uświadomił nam potrzebę kontaktu nie tylko z drugim człowiekiem, ale z przyrodą w stanie czystym.
Okładka Herito nr 37-38

HERITO, nr 37-38: Socrealizm magiczny?

Socjalistyczna w treści i narodowa w formie – taka miała być architektura i sztuka tworzone w doktrynie realizmu socjalistycznego. Dziś relikty socrealizmu budzą w Europie Środkowej jednoznacznie złe skojarzenia. Czy po ponad pięćdziesięciu latach jesteśmy w stanie spojrzeć na nie bez emocji? Które realizacje przetrwały próbę czasu? Socrealizm magiczny – żart czy hipoteza?
Okładka Herito nr 36

HERITO, nr 36: Karpaty

Ciągną się przez blisko półtora tysiąca kilometrów przez terytoria ośmiu państw i zajmują powierzchnię pięciokrotnie większą niż Szwajcaria. Przez wieki dawały przestrzeń do rozwoju kultur i małych centrów świata Bojków, Łemków, Hucułów, Wołosów, Szeklerów czy siedmiogrodzkich Sasów. W swoim upartym bezruchu rzadko zważały na pomysły niedoskonałych kartografów – częściej łączyły niż dzieliły, a dziś pozostają idealnym puntem odniesienia do dyskusji o środkowoeuropejskim dziedzictwie. Karpaty, bo o nich mowa, są tematem najnowszego kwartalnika „Herito”.
Okładka Herito nr 35

HERITO, nr 35: Europa i Wschód. Dekada Partnerstwa Wschodniego

Czy Wschód przestał dziś interesować Zachód i jak definiowano „nowy Wschód” po przemianach 1989 roku? Jaką rolę odegrał Dniepr w kształtowaniu się ukraińskiej tożsamości narodowej i dlaczego przyszłość tego kraju związana jest z rzeką? Kto wygrał niepisany konkurs na współczesnego bohatera narodowego Mołdawii? Czego możemy nauczyć się od Tatarów krymskich? Czy Europa zaczęła się w Gruzji i co dało Partnerstwo Wschodnie krajom Kaukazu Południowego?
Okładka Herito nr 34

HERITO, nr 34: Kobiety Europy Środkowej

Dostrzeganie roli kobiet w historii jest sprawą stosunkowo nową. Na początku lat 70. XX wieku powstaje termin „herstory” dla określenia historii opowiadanej z kobiecego punktu widzenia. Choć na łamach „Herito” staramy się oddawać możliwie dużo miejsca autorkom i ich tematom, zdecydowaliśmy się cały najnowszy numer poświęcić kobietom ważnym dla środkowoeuropejskiej historii, kultury, polityki i sztuki – często zapominanym, niedocenianym bądź celowo wymazywanym.
Okładka Herito nr 32-33

HERITO, nr 32-33: Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego 2018

Co zostanie po Europejskim Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018? Jak opowiadać o historii i pamięci, żeby budować mosty, a nie utwierdzać istniejące podziały? Gdzie leży klucz do stworzenia pojemnej narracji europejskiej oddającej doświadczenia nowych, środkowoeuropejskich krajów wspólnoty? Dlaczego dziedzictwo to ludzie i jakim kierunku rozwijała się będzie współczesna heritologia?
Okładka Herito nr 31

HERITO, nr 31: Dunaj – rzeka pamięci

Dunaj to nie tylko druga najdłuższa rzeka Europy, przepływająca przez dziesięć krajów, ale przede wszystkim monumentalny nośnik pamięci: historycznej, zbiorowej, kulturowej. W jego wodach odbija się historia Europy, od czasów starożytnych, kiedy stanowił północną granicę Cesarstwa Rzymskiego, przez dramatyczny okres drugiej wojny światowej i okresu powojennego, aż do dziś.
Okładka Herito nr 30

HERITO, nr 30: Bałkany przeobrażone

Czy Bałkany mają nadal, jak chciał Churchill, „więcej historii, niż potrafią strawić”? Pozostają „europejskim Orientem” czy szlachetną strefą buforową? Jak czują się literatury bałkańskich „małych języków” i w czym pokładają nadzieję? A może dawnych Bałkanów już nie ma, a zamieszkujące je narody są tylko silniejszymi lub słabszymi narracjami? To najważniejsze pytania 30. numeru kwartalnika „Herito”.
Okładka Herito nr 29

HERITO, nr 29: Kłopotliwe dziedzictwo Europy Środkowej

Zachować czy zburzyć Pałac Kultury i Nauki w Warszawie? Jak poradzić sobie z kłopotliwym dziedzictwem obozów zagłady czy pomnikami Armii Czerwonej? Z czego wynika fenomen niektórych bloków z „wielkiej płyty” i socrealistycznych budynków? Czy skłonni jesteśmy wziąć odpowiedzialność za całość wytworów minionych pokoleń niezależnie od konotacji narodowych i tła ideologicznego? Na pytania te starają się odpowiedzieć autorki i autorzy 29. numeru kwartalnika „Herito”.
Okładka Herito nr 28

HERITO, nr 28: Pamięć reformacji

31 października 1517 roku augustiański mnich i profesor teologii Marcin Luter przybił do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze 95 tez, które dotyczyły nadużyć w Kościele Zachodnim. Czy bez tych doświadczeń dopracowalibyśmy się wolności jednostki i praw człowieka? Czy bez protestanckiego etosu narodziłby się kapitalizm? Jaką rolę odegrała reformacja w kształtowaniu się nowoczesnych środkowoeuropejskich narodów? Na pytania te starają się odpowiedzieć autorki i autorzy 28. numeru kwartalnika „Herito”.
Okładka Herito nr 27

HERITO, nr 27: Kraków i świat

Czy Kraków mógłby być miastem kreatywnym i co by to mogło znaczyć? Co wyróżnia go na tle innych miast Środkowej Europy? Jakie piosenki nuciły krakowskie kwiaciarki na rynku w kwietniu 1990 roku? Specyfikę Krakowa – miasta palimpsestu – próbują uchwycić w najnowszym numerze magazynu „Herito” historycy, dyplomaci, literaturoznawcy, tłumacze, politolodzy, ekonomiści, menadżerowie kultury czy architekci.
Okładka Herito nr 26

HERITO, nr 26: Węgry

Kim są dziś Węgrzy i jak siebie widzą w Europie Środkowej? Na czym polega fenomen Budapesztu na przełomie XIX i XX wieku? Jak wygląda Polak węgierskimi oczami? Czym jest dla Węgrów Dunaj? Co wspólnego z placem Kálmána Szélla w Budapeszcie mają Elvis Presley, Mao Zedong czy Kreml?
Okładka Herito nr 25

HERITO, nr 25: Śląski

Na czym polega śląska osobność? Dlaczego z natury Ślązacy są predestynowani do dialogu? Jak ten region Europy Środkowej opowiada albo wymazuje literatura polska, niemiecka i czeska? Dlaczego stolicę regionu - powojenny Wrocław określano Nowym Jorkiem PRL-u? Powyższe pytania stawiają przed sobą autorzy najnowszego numeru „Herito”, którego przewodnim tematem jest tym razem Śląsk. 
Okładka Herito nr 24

HERITO, nr 24: Wzorowanie. Dizajn w Europie Środkowej

Czy dizajn to dzisiaj tylko złudzenie? Jaki związek ma świadome projektowanie z sytuacją polityczną, ekonomiczną i społeczną? Jeśli Skandynawia dla dizajnu od lat uchodzi za synonim prostoty i funkcjonalności, czym dla dizajnu byłaby dziś Polska i szerzej – Europa Środkowo-Wschodnia?
Okładka Herito nr 22-23

HERITO nr 22-23: Miasto jako dzieło sztuki

Z okazji jubileuszu Międzynarodowe Centrum Kultury przygotowało specjalny, podwójny numer kwartalnika „Herito”. Idea miasta jako dzieła sztuki w XIX wieku narodziła się na nowo, na trwale łącząc się z burzliwą historią nowoczesności. „Herito” przybliża ten fenomen ze środkowoeuropejskiej perspektywy: śledzi losy nowoczesnego miasta jako dzieła sztuki w kontekście historii politycznej i artystycznej, szuka wyznaczników jego oryginalności, pyta, co teraz czyni miasto szczęśliwym.
Okładka Herito nr 21

HERITO, nr 21: Galicja po Galicji

Galicji już nie ma. Zniknęła z mapy Europy w 1918 roku wraz z rozpadem monarchii austro-węgierskiej, której była prowincją. Ale wciąż istnieje w świadomości i pamięci zbiorowej dzisiejszych mieszkańców tego regionu. To przestrzeń wyobrażona, z którą czują więź emocjonalną i psychologiczną. Mit Galicji wciąż kształtuje ich tożsamość.
Okładka Herito nr 20

HERITO, nr 20: Balticum

Tematem przewodnim kolejnego numeru „Herito”, przygotowanego we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, jest Morze Bałtyckie.  Balticum jako wspólnota geokulturowa? Argumentów na potwierdzenie tej tezy znalazłoby się zapewne tyle, ile głosów sceptycznych. Nie o dowody jednak idzie. Dużo ważniejsza wydaje się inna kwestia: dlaczego i po co warto myśleć w kategoriach wielkich regionów geokulturowych, jakie możliwości takie myślenie otwiera.
Okładka Herito nr 19

HERITO, nr 19: Myślenie krajobrazem

„ Krajobraz to nie tylko malarskie lub wzrokowe efekty” – pisał w 1943 roku Stanisław Vincenz – „lecz także gleba, po której stąpamy i na której pracujemy, jej falistość lub równinność, jej wody – morza, rzeki lub moczary – a nawet powietrze, którym oddychamy”...
Okładka Herito nr 17-18

HERITO, nr 17–18: Socmodernizm w architekturze

Dziś socmodernizm stał się modny. Remanent trwa, choć nieczęsto sięga poza granice własnych krajów. Tym podwójnym numerem „Herito” chcemy rozszerzyć horyzont dyskusji. Rozejrzeć się w pejzażu architektonicznym niegdysiejszych demoludów, zerwać ze stereotypem „stylu blokowisk”.
Okładka Herito nr 16

HERITO, nr 16: Stulecie Wielkiej Wojny

Czy w Europie Środkowej żywa jest pamięć o pierwszej wojnie? Jak jest ona pamiętana bądź przez kogo i dlaczego spychana jest w niepamięć? Jakie znaczenia może mieć wojna sprzed stu lat dla Środkowoeuropejczyków dzisiaj? – oto kwestie, które rozważają: Andrzej Chwalba, Jacek Purchla, Robert Traba, Łukasz Galusek, Claudio Magris, Maciej Górny, Ivan Čolović, Maciej Czerwiński, Krisztián Ungváry, Pavel Kosatík, Lucian Boia, Małgorzata Radkiewicz i Beata K. Nykiel
Okładka Herito nr 15

HERITO, nr 15: Narody i stereotypy

Myślenie stereotypowe tkwi głęboko w kulturze, historii i pamięci zbiorowej. Nie odzwierciedla jedynie realnych, dawnych lub niedawnych, konfliktów, choć nie sposób go od nich całkowicie oddzielić. A jednak to sytuacja polityczna może być najskuteczniejszym sposobem zmiany stereotypu. Nie trzeba szukać daleko, można wręcz powiedzieć, że dzieje się tak na naszych oczach, co w poświęconym narodom i stereotypom numerze komentują: Shlomo Avineri, Maciej Czerwiński, Tadeusz Lubelski, Piotr Majewski, Mykoła Riabczuk, Ziemowit Szczerek i Łukasz Trzciński.
Okładka Herito nr 14

HERITO, nr 14: Turcja – Türkiye – Turkey

Idea przedmurza – antemurale christianitatis – stanowi istotną składową wielu kultur narodowych w Europie Środkowej. Przykład polskich Kresów może być tego dobrą ilustracją. Co więcej, sienkiewiczowskie okulary tak świetnie przylgnęły do naszych nosów, że wielu wręcz zapomniało, iż właśnie przez nie spogląda w przeszłość naszej części Europy. Czas więc je zdjąć. Czas spróbować spojrzeć także od drugiej strony.
Okładka Herito nr 13

HERITO, nr 13: Konflikty pamięci

Każda wspólnota wypracowuje specyficzne sposoby zapamiętywania, ale też zapominania niewygodnych faktów. Ars memoriae i ars oblivionis stanowią nierozłączną parę, jak przekonuje Robert Traba. Zapomnienie bywa konieczne, by po dramatach i wstrząsach znaleźć jakąś równowagę, przyznaje Traba, lecz zarazem przestrzega: nadmierna trwałość zapomnienia może się przerodzić w koszmar bratobójczej walki. Ideałem byłaby „polifonia różnych pamięci” oraz „świadomy balans między pamięcią a zapomnieniem”.
Okładka Herito nr 12

HERITO, nr 12: Rumunia – Romania – România

12 numer kwartalnika „Herito” ma stać się zatem swoistym kompendium o historii, dziedzictwie, tożsamości i kulturze współczesnej Rumunii, dlatego do współpracy przy jego powstaniu zaprosiliśmy intelektualistów i naukowców. Lucian Boia, Traian Ungureanu, Dan Lungu, Marius Stan, Octavian Logigan i Olga Bartosiewicz poszukują odpowiedzi na pytanie „dlaczego Rumunia jest inna?”, przyglądając się jej historii, skomplikowanej transformacji i niekiedy paradoksalnej współczesności. Valentina Iancu, Jakub Kornhauser, Olga Bartosiewicz, Małgorzata Rejmer i Łukasz Galusek piszą o literaturze, kinie i sztukach plastycznych, dzięki którym o Rumunii jest głośno w świecie.
Okładka Herito nr 11

HERITO, nr 11: Chorwacja w Europie

Demokratyczna Chorwacja powstała dwadzieścia trzy lata temu, lecz trudno mówić o niej jako o państwie młodym. Choć debiutuje w Unii Europejskiej, kulturę europejską współtworzy od tysiącleci.  Sukces integracji europejskiej nie usuwa jednak z pola widzenia ważnych pytań. Kim czują się Chorwaci? Czy widzą miejsce dla siebie w Europie Środka, czy raczej w przestrzeni śródziemnomorskiej? Czym jest tożsamość narodowa i czy w ogóle ma sens mówienie o niej? Gdzie przebiega granica między „przeszłością” a „współczesnością”? Czy ideę jugosłowiańską należy ostatecznie odłożyć do historycznego lamusa? Czy w pociągu zwanym Europą Chorwacji przypadnie miejsce w wagonie drugiej klasy?
Okładka Herito nr 10

HERITO, nr 10: Nieuchwytny środek (Europy)

Uchwycenie środka jest zadaniem kłopotliwym, trudnym, być może wręcz niemożliwym. Choćby gdy spojrzeć na dwa Wyszegrady – miejscowości o tej samej nazwie, jedną na Węgrzech, drugą w Bośni. Pierwszy, od którego nazwę wzięła Grupa Wyszehradzka, jest znakiem budowy zrębów wzajemnego rozumienia się krajów Europy Środkowej. Drugi – figurą tragedii i próby odcięcia się od przeszłości, budowania przyszłości na zapomnieniu. Myśląc o jednym, nie sposób nie widzieć drugiego, zwłaszcza w sąsiedzkim kontekście współpracy wyszehradzkiej.
Okładka Herito nr 9

HERITO, nr 9: Słowacja – Slovensko – Slovakia

Tematem numeru są historia i współczesność Słowaków odzwierciedlone w kulturze i w tożsamości. Jest to zarazem przegląd interesującyh zjawisk we współczesnej kulturze słowackiej. W numerze piszą między innymi: Vladímir Beskid, Dana Bořutová, Juraj Buzalka, Magdalena Bystrzak, Rudolf Chmel, Mária Ferenčuhová, Naďa Hrčková, Andrzej S. Jagodziński, Ľubica Kobová, Milan Lasica, Rafał Majerek, Peter Michalík, Miroslav Michela, Maria Pötzlová Malíková, Magda Vášáryová.
Okładka Herito nr 8

HERITO, nr 8: Narody – historia i pamięć

W kolejnym, ósmym już, numerze kwartalnika Herito o narodach w kontekście historii i pamięci piszą m.in. Miroslav Hroch, Aleksandr Lipatow, Zdzisław Najder, Robert Traba, Wojciech Wilczyk. Z Krzysztofem Czyżewskim, dyrektorem artystycznym Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, rozmawia Joanna Sanetra-Szeliga; Agnieszka Zabłocka-Kos analizuje ideę i konkurs Muzeum Bauhausu w Weimarze; Katarzyna Jagodzińska pisze o niedoszłym warszawskim Muzeum Sztuki Współczesnej a fiasko tego projektu komentują Piotr Piotrowski i Jarosław Suchan.
Okładka Herito nr 7

HERITO, nr 7: Opowieści z krajów, których już nie ma

W roku 1989 Polska graniczyła z trzema krajami. Kilka lat później żadnego z nich już nie było. Pamiętnej jesieni spełniało się marzenie Milana Kundery, aby kraje naszej części Europy powróciły ze Wschodu, dokąd niesłusznie trafiły, tam, gdzie być powinny – jeśli nie na Zachodzie to przynajmniej w Środku. Na mapie zaczęły się pojawiać kraje wyswobodzone z niechcianych (?) związków. Wiemy, jak różne były to rozejścia, w jakich okolicznościach Czechosłowacja, Jugosławia, NRD czy ZSRR przechodziły do historii.
Okładka Herito nr 6

HERITO, nr 6: Kultura i polityka

W nowym numerze polsko-angielskiego kwartalnika „Herito” mariaż kultury z polityką w rozmaitych odcieniach analizują: Anda Rottenberg, Jekatierina Andriejewa, Ivan Čolović, Janusz Sepioł, Bożena Gierat-Bieroń. Światło na sytuację bieżącą rzucają w nim uwagi Katarzyny Jagodzińskiej i Żanny Komar dotyczące „kryzysów muzealnych” na Węgrzech i Ukrainie.
Okładka Herito nr 5

HERITO, nr 5: Miasta do przemyślenia

Miasto na półistniejące i na półporzucone, miasto stracone i na półodzyskane, jak pisał o dzisiejszym Lwowie Adam Zagajewski, to zarazem pars pro toto syndromu miasta środkowoeuropejskiego – nie należy ono w pełni do nikogo, ani do tych, którzy w nim mieszkają, ani do tych, którzy je stracili. A ileż innych nazw można by wpisać w miejsce Lwowa? Miast wciąż splątanych jak węzeł gordyjski? Aleksander jednak nie przybędzie, dodaje Peter Krečič, i trzeba zacząć rozsupływać je cierpliwie.
Okładka Herito nr 4

HERITO, nr 4: Sztuka zmienia miejsce

Sztuka zmieniła swoje miejsce – wyszła z pracowni, ale też wymknęła się gdzieś poza galerie, poza muzealne sale. Co to oznacza dla instytucji i na ile powinno się zmienić myślenie o infrastrukturze dla sztuki? A nowe miejsce, dokąd trafia, czy i ono się zmienia? Co dzieje się w miastach, krajobrazie, przestrzeni publicznej i prywatnej poddanym działaniu sztuki?
Okładka Herito nr 3

HERITO, nr 3: Miasto i muzeum

Opowieść o mieście bywa dziś szansą na uwolnienie się od wszelkich „jedynie słusznych” narracji, na godzenie antagonizmów, na docieranie do autentycznej, choć złożonej, bo wielowarstwowej tożsamości miejsc. Ważna rola w tym procesie przypada muzeom.
Okładka Herito nr 2

HERITO, nr 2: Tożsamości wyobrażone

W dzisiejszych płynnych czasach człowiek poszukuje miejsca, miejsce zaś człowieka; ludzie chcą się odnaleźć w przestrzeni, ale i przestrzenie wpływają na całe zbiorowości. Rodzi to potrzebę wyobrażenia pewnych możliwych, wielowarstwowych tożsamości – dla miejsca, człowieka, wspólnoty.
Okładka Herito nr 1

HERITO, nr 1: Symbole i kalki

„Herito” – kwartalnik ukazujący się w wersji polsko-angielskiej – to nowa inicjatywa Międzynarodowego Centrum Kultury. Mamy nadzieję, że stanie się jedynym w swoim rodzaju forum dyskusji o dziedzictwie, kulturze, współczesności i przyszłości. To pismo koncentrujące się wokół zagadnień miejsca i związanej z nim refleksji, przestrzeni i jej znaczeń, geografii wyobraźni i pamięci. Pretekstem do rozważań jest Europa Środkowa, której doświadczenie i kulturowe dylematy są tyleż specyficzne, ile trafiające w sedno współczesnej debaty.
×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka