Tłumacz Migam - Międzynarodowe Centrum Kultury Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Tekst łatwy do czytania i rozumienia Informacje dla zwiedzających
Na tropie dziedzictwa – oferta spacerów edukacyjnych dla szkół
A-
A+
Zapraszamy szkoły podstawowe i ponadpodstawowe do udziału w nowym projekcie edukacyjnym Międzynarodowego Centrum Kultury. „Na tropie dziedzictwa” to tematyczne spacery po mieście, podczas których uczestnicy poznają   lokalne dziedzictwo i poszerzają wiedzę znaną ze stron podręczników.

MCK proponuje dwanaście autorskich tras spacerowych nie tylko po centrum Krakowa, ale także w innych dzielnicach, takich jak Podgórze czy Nowa Huta. Wędrując wśród kulturowego bogactwa, jaki oferuje Kraków przybliżymy historię, kulturę i sztukę poszczególnych dzielnic miasta, pogłębiając zawarte w programie szkolnym zagadnienia związane z dziedzictwem materialnym i niematerialnym, wielokulturowością i społeczeństwem obywatelskim.

Spacery są adresowane dla uczniów szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych.

Informacje praktyczne:
Terminy: zajęcia prowadzimy od poniedziałku do piątku
Czas trwania: 60–180 minut  
Limit uczestników: minimum 5 osób, maksymalnie 25 osób (jedna klasa)
Koszt: 100 zł za grupę
Zamówienia: warsztaty@mck.krakow.pl

Prosimy o zawarcie w wiadomości następujących informacji:
 preferowana data zajęć,
 preferowana godzina,
 temat zajęć (wybrany z naszej oferty poniżej),
 nazwa i adres szkoły,
 klasa i wiek dzieci,
 liczba uczniów i opiekunów,
 kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e-mail).

Więcej informacji: Agata Klejzerowicz, e-mail: a.klejzerowicz@mck.krakow.pl

Tematy spacerów edukacyjnych

Podgórze – miasto upragnione (szkoła podstawowa klasy VI-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
Zajęcia skupione są wokół historii Podgórza jako niezależnego miasta oraz procesu jego połączenia z Krakowem. Podczas spaceru poszukamy elementów, które składają się na tzw. miasto idealne. Zajęcia wprowadzają do stylów w sztuce i architekturze, uczą pojęć z zakresu historii sztuki i urbanistyki. Zachęcają do poszukiwania elementów sztuki w swoim najbliższym otoczeniu, w dzielnicy czy na osiedlu.
Autorka trasy: Maria Tarnawska
Czas trwania: 90 minut

Podstawa programowa:
Klasy VI-VIII: Historia -ogólne: I. 1-4; II. 1-5; III. 1-4; szczegółowe: XXIV. 1-3/ Język polski - ogólne: I. 3, 4, 7; II. 1, 2, 3, 4, 5; III. 1-5; IV. 1-2; szczegółowe: klasa VI: II. 2, 3; III. 1, 2; IV. 3, 7, 8; klasy VII-VIII. II.2, 3; III. 1, 2; IV. 2, 3, 4, 6, 8/ Plastyka - ogólne: 1-3; szczegółowe: I. 1; III. 1, 2, 3, 6;
Szkoła ponadpodstawowa: Historia – ogólne: I. 1-2; II. 1-4; III. 1-3; Zakres podstawowy: I. 1-3; XXXV. 1-4; XXXVI. 2-4; XLIV. 1-2; Zakres rozszerzony: I.1-3; XXXV.1-5; XXXVI. 2-3; XLIV. 1, 2/ Historia sztuki: I. 1e, 2-8, 10; II. 3, 4, 13a; IV. 1-5; V. 3, 4, 5;

Zwierzynieckie zauroczenia (szkoła podstawowa klasy IV-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
Spacer poświęcony walorom przyrodniczym i kulturowym Lasu Wolskiego, jego historii i okolicznością powstania, a także Woli Justowskiej oraz Zamku w Przegorzałach. Zajęcia zapoznają uczestników z terminami turystycznymi, rozpoznawaniem szlaków, zwracają uwagę na doświadczenia i spostrzeżenia po zetknięciu z krajobrazem odmiennym niż codzienny.
Autorka trasy: Maria Tarnawska
Czas trwania: 180 minut

Podstawa programowa:
Klasy IV-VIII: Przyroda -ogólne: I. 1-3; 5-6; II. 1-3; 7; III. 1, 2, 6, 7; szczegółowe: II. 3, 6, 8; VI. 1-8; VII. 1-9/ Geografia - ogólne: I. 2, 3, 4; II. 1-10; III. 1-9; szczegółowe: I. 1, 4; II. 1, 4, 6, 8, 9; IX. 7, 12, 13, 14, 16; XII. 1, 2, 3, 7; XIII. 1-5;
Szkoła ponadpodstawowa: Geografia - zakres podstawowy: X. 4, 5; XI. 1, 5; XIII. 5, 7, 8, 9, 10; Zakres rozszerzony: VI. 1-2; XIV. 1-6; XV. 1, 4, 6, 7, 9; XIX. 3-4/ Historia sztuki: I. 1, 3, 4, 8, 10; II. 3, 8, 10, 11, 13, 18; IV. 1, 5; V. 3, 4, 5;

Po zgliszczach pożaru z 1850 roku (szkoła podstawowa klasy IV-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
Zajęcia są poświęcone rozwojowi nowoczesnego Krakowa, po okresie kryzysu połowy XIX w., którego symbolem był wielki pożar. Celem spaceru jest przede wszystkim uzmysłowienie uczestnikom, jak zmieniał się wygląd miasta podczas ekstremalnych wypadków losowych. Budynki, które zobaczą są bowiem jedynie rekonstrukcją, często całościową, bądź tylko wewnętrzną (Bazylika Franciszkańska, Bazylika Dominikańska), gdzie mury są średniowieczne, a wnętrze XIX wieczne. Zajęcia zachęcają do badań nad architekturą w przyszłości i chęci pogłębiania wiedzy.
Autorka trasy: Aleksandra Nowak
Czas trwania: 90 minut

Podstawa programowa:
Klasy IV-VIII: Historia: ogólne: I. 1,4,5; II. 4,5; III. 1-4; szczegółowe IV: I. 2; III. 1,4.// Język polski: ogólne: I. 7; szczegółowe IV-VI: III. 1(1-4), IV. 7; szczegółowe VII-VIII: III. 1(6-7), IV. 8.// Geografia: szczegółowe: X. 12,17.// WOS: ogólne: III. 6,7; szczegółowe: VI. 5; IX. 1; Technika: ogólne: IV. 1; Plastyka: ogólne: 3; szczegółowe: III. 1,6,8.
Szkoły ponadpodstawowe: Historia: ogólne: I. 1-2, II. 1,4; // Historia Sztuki: I. 1-E, 2-10, II. 1, 4, 8, 13-A, 18, III. 1-2, 5-6, 8, IV. 1, 5, 6-7;// Język polski: ogólne: I. 10-11; szczegółowe: I. 2(1,3,6); // Plastyka: ogólne: I.; szczegółowe: I. 1,3,6; // WOS: ogólne: IV. 1.

Dzielnica żydowska przed II wojną światową (szkoła podstawowa klasy IV-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
Zajęcia poświęcone są życiu codziennemu społeczności żydowskiej w Krakowie oraz ukazaniu jej znaczenia dla rozwoju miasta. Trasa spaceru przeprowadzi uczestników przez bogate sfery życia religijnego, kulturalnego, społecznego i naukowego Kazimierza, aby pokazać jak różnorodna była ta dzielnica przed wybuchem II Wojny Światowej. Zajęcia uczą najważniejszego słownictwa związanego z tą społecznością i jej historii. Nawiązując do posiadanej już przez uczestników wiedzy dotyczącej Holocaustu, prowadzą do refleksji nad wartością jaką jest tolerancja.
Autorka trasy: Aleksandra Nowak
Czas trwania: 90 minut

Podstawa programowa:
Klasy IV-VIII: Historia: ogólne: I. 1,4,5; II. 4,5; III. 1-4; szczegółowe IV: I. 2; II. 3; szczegółowe V-VIII: XXX.1; XXXIII. 2,5; XXXVI. 13.//Język polski: ogólne: I. 4,7; IV. 1-2; szczegółowe IV-VI: III. 1(1-4), IV. 7-8; szczegółowe VII-VIII: III. 1(6-7), IV. 8.// Etyka: ogólne: I. 1-5; III. 1-2.// Geografia: szczegółowe: X. 6,17.// WOS: ogólne: I. 1; szczegółowe: VII. 5; VIII. 1,5.
Szkoły ponadpodstawowe: Geografia: VIII. 10-11;// Historia: ogólne: I. 1-2, II. 1,4; szczegółowe: XLIII. 2; XLIV. 2; XLVIII. 3; XLIX. 1-3; LI. 1;//  Historia Sztuki: I. 1-F, 2-10, II. 1, 4, 7-8, 12, 16, 18, III. 1-2, 5-6, 8, IV. 1, 5, 6-8.// Język polski: ogólne: I. 10-11;// WOS: ogólne: III. 1-4; IV. 1-2; szczegółowe: I. 3,6; II. 3.

Sztuka i symbolika krakowskiego Kazimierza (szkoła podstawowa klasy IV-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
Zajęcia poświęcone krakowskiej dzielnicy Kazimierz, która jest przykładem jednym z niewielu zachowanych na świecie zespołów urbanistycznych dawnego miasta żydowskiego. Od zakończenia II wojny światowej z całkowicie zniszczonej dzielnicy zamieniła się w tętniące życiem miejsce, w którym rozwija się handel, turystyka i sztuka. W trakcie spaceru uczestnicy zobaczą najważniejsze zabytki krakowskiego Kazimierza, będące świadectwem niezwykle bogatej kultury i sztuki żydowskiej, które zostaną zestawione z inną formą sztuki, jaką jest sztuka uliczna, czyli murale i graffiti. Zostaną zaznajomieni z pojęciami związanymi z judaizmem oraz symboliką związaną z kulturą żydowską.
Autorka trasy: Aleksandra Machaczka
Czas trwania: 90 minut

Podstawa programowa:
Klasy IV-VIII: Historia: ogólne: I. 1,4,5; II. 4,5; III. 1-4; szczegółowe IV: I. 2; II. 3; szczegółowe V-VIII: XXX.1; XXXIII. 2,5; XXXVI. 13.// Język polski: ogólne: I. 4,7; IV. 1-2; szczegółowe IV-VI: III. 1(1-4), IV. 7-8; szczegółowe VII-VIII: III. 1(6-7), IV. 8.// Etyka: ogólne: I. 1-5; III. 1-2.// Geografia: szczegółowe: X. 6,17.// WOS: ogólne: I. 1; szczegółowe: VII. 5; VIII. 1,5.
Szkoły ponadpodstawowe: Geografia: VIII. 10-11; Historia: ogólne: I. 1-2, II. 1,4; szczegółowe: XLIII. 2; XLIV. 2; XLVIII. 3; XLIX. 1-3; LI. 1; Język polski: ogólne: I. 10-11; WOS: ogólne: III. 1-4; IV. 1-2; szczegółowe: I. 3,6; II.  Historia Sztuki: I. 1-F, 2-10, II. 1, 4, 7-8, 12, 16, 18, III. 1-2, 5-6, 8, IV. 1, 5, 6-8.


Szlakiem starorzecza Wisły (szkoła podstawowa klasy IV-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
Podczas spaceru uczestnicy poznają Grzegórzki. Dowiedzą się, jak wyglądało tam życie XIX i XX w. mieszczan, z czego słynęła dzielnica, oraz dlaczego rzeka Wisła stanowiła jej najważniejszy, kluczowy element. Zajęcia pomogą zdobyć wiedzę na temat historii i topografii dawnego Krakowa, struktury i historii dzielnicy oraz życia codziennego jej mieszkańców, a także poznać ważne postaci historyczne. Celem spaceru jest także rozpatrywanie budynków pod względem funkcji, historii, przeznaczenia, ale również jako zabytków architektury reprezentowanych przez konkretne style i architektów, oraz ich rola w zabudowie miejskiej.
Autorka trasy: Agata Klejzerowicz
Czas trwania: 80 minut

Podstawa programowa:
Klasy IV-VIII: historia: ogólne: I. 1,2,4,5; II. 1,2,4,5; szczegółowe kl. IV: I. 2; II. 1,3; III. 2-4; szczegółowe kl. V-VIII: XI. 3; XXXVII. 1, 2; // język polski: ogólne: I. 4,5,7; IV. 1; szczegółowe kl. IV-VI: I. 3; IV. 8; szczegółowe kl. VII i VIII: I. 2:3; IV. 2,3,5; // geografia: ogólne: I. 1-8; II. 2, 8-10; III. 1-9; szczegółowe: II. 2,3,7,9; IX.10;  X.3; XII. 1,2,7; XIII. 2,5;// plastyka: wymagania ogólne:3.
Szkoły ponadpodstawowe: historia: ogólne: I.1-2; II.4; szczegółowe: zakres podstawowy: I. 1,3; LV.3; LVI. 1,2; zakres rozszerzony: LVI. 1.// język polski: ogólne: I. 1-3,7, 10,11; II.2; // geografia: zakres podstawowy: ogólne: I. 3; VIII. 13; IX. 1,3, XII. 1; //plastyka: ogólne: I,II; szczegółowe: I. 1,3,4,6; II. 2,4.

Alegorie ukryte w modernistycznej architekturze (szkoła podstawowa klasy IV-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
W okresie międzywojennym nastąpił rozwój krakowskiej architektury. Wówczas wizytówką miasta stała się dzielnica Krowodrza. Podczas spaceru uczestnicy zdobędą wiedzę na temat jej historii, struktury i topografii. Poznają typowe cechy modernizmu, definicje i słownictwo techniczne pozwalające dokonać poprawnego opisu architektury, a także rozpoznają alegorie ukryte w godłach kamienic.
Autorka trasy: Agata Klejzerowicz
Czas trwania: 80 minut

Podstawa programowa:
Klasy IV-VIII: Historia: ogólne: I. 1,4,5; II. 2, 4, 5; klasa IV: I., II., V. 4; klasy V-VIII: IV. 2;// język polski: klasy IV-VI: I. 8; klasy VII – VIII: I. 4, 10-13; I. 2. 3); //plastyka: ogólne: I, II; szczegółowe: I. 1,3,4,6; II. 2,4.
Szkoły ponadpodstawowe: historia: ogólne: I.1-2; II. 2; VIII. 3, XIII. 2; szczegółowe: VII. 2; // język polski: zakres podstawowy: I. 7; I. 1. 5); II. 1. 1); II. 3. 5); // Plastyka ogólne: I-II.; szczegółowe: I-V, II.4; // biologia: szczegółowe: X.4;// geografia: zakres podstawowy: szczegółowe: I. 1.

O krakowskim getcie (szkoła ponadpodstawowa)
Spacer poszerza wiedzę dotyczącą historii powstania oraz życia codziennego w krakowskim getcie. Uczestnicy zostaną zaznajomieni z przykładami dzieł sztuki oraz poezji powstających zarówno w czasie wojny, jak i po wojnie. Zajęcia umacniają i podkreślają znaczenie wartości takich jak tolerancja oraz społeczna odpowiedzialność.
Autorka trasy: Gabriela Mączka
Czas trwania: 90 minut

Podstawa programowa:
Szkoły ponadpodstawowe: Geografia: ogólne: 3, 4, szczegółowe: I: 3, VII: 5, VIII: 9, 10, 11, XV: 13// Historia: ogólne: II: 1, III: 2, szczegółowe: XL: 3, 4, XLV: 1, XLVII: 1, 4 XLVIII: 1, 2, 3, 4, 6 XLIX: 1-5// Język Polski: ogólne: I: 1, 2, 11, 12, II: 5, III: 1-3, szczegółowe: I: 1, 9, 14, 15// Historia sztuki: ogólne: 1, 4, szczegółowe: II: 13, 14

Szlakiem legend krakowskich (szkoła podstawowa klasy I-III oraz IV-VI)
Na Rynku Głównym, na każdym kroku czeka niezwykła historia – część z nich jest doskonale znanych a inne nieco zapomniane. Podczas spaceru uczestnicy będą mieli okazję poznać legendy związane z kościołem Mariackim czy królewskimi gołębiami. Ponadto wskażemy miejsce, gdzie ukryty jest skarb strzeżony przez Bazyliszka oraz którędy na rynek rokrocznie przybywa Lajkonik. Podczas spaceru wyjaśnimy również znaczenie dziedzictwa niematerialnego.
Czas trwania: 90 minut

Klasy I-III: ogólne: II. 2-4; III. 1-9; IV. 1-3, 6-12; szczegółowe: I. 1-2, 5-6; III. 1-2; IV. 2-3;
Klasy IV-VI: Historia: ogólne: I. 1,4,5; II. 2, 4, 5; klasa IV: I., II., V. 4; klasy V-VIII: IV. 2;// język polski: klasy IV-VI: I. 8; klasy VII – VIII: I. 4, 10-13; I. 2. 3); //plastyka: ogólne: I, II; szczegółowe: I. 1,3,4,6; II. 2,4.

Galicyjski pierścień Krakowa (szkoła podstawowa klasy VI-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
Spacer pozwala na poznanie galicyjskich gmachów, pomników i ważnych postaci związanych z momentem w historii, kiedy Kraków znajdował się pod zaborem austriackim. Wyjaśnimy, dlaczego powstały planty, gdzie mieszczą się bogate zasoby rękopisów, zbiorów kartograficznych oraz exlibrisów, który cukiernik zapraszał do swojej kawiarni artystów i skąd można było oglądać pierwszą iluminacje elektryczną budynku w Krakowie.
Czas trwania: 90 minut

Podstawa programowa:
Klasy VI-VIII: Historia -ogólne: I. 1-4; II. 1-5; III. 1-4; szczegółowe: XXIV. 1-3/ Język polski - ogólne: I. 3, 4, 7; II. 1, 2, 3, 4, 5; III. 1-5; IV. 1-2; szczegółowe: klasa VI: II. 2, 3; III. 1, 2; IV. 3, 7, 8; klasy VII-VIII. II.2, 3; III. 1, 2; IV. 2, 3, 4, 6, 8/ Plastyka - ogólne: 1-3; szczegółowe: I. 1; III. 1, 2, 3, 6;
Szkoła ponadpodstawowa: Historia – ogólne: I. 1-2; II. 1-4; III. 1-3; Zakres podstawowy: I. 1-3; XXXV. 1-4; XXXVI. 2-4; XLIV. 1-2; Zakres rozszerzony: I.1-3; XXXV.1-5; XXXVI. 2-3; XLIV. 1, 2/ Historia sztuki: I. 1e, 2-8, 10; II. 3, 4, 13a; IV. 1-5; V. 3, 4, 5;

Ukraińskie ślady w Krakowie (szkoła podstawowa klasy IV-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)
Trasa spacerowa przybliża obecność Ukraińców w życiu naukowym i artystycznym Krakowa. Nawiązujemy do czasów, kiedy przed lokacyjny Kraków znajdował się na szlaku handlowym biegnącym od Kijowa do Pragi. Bliżej przyjrzymy się archeologicznym pamiątkom kontaktów Krakowian i Rusinów Opowiadamy o fascynacji młodopolskich artystów naszym sąsiadem ze wschodu i „modzie na ukraińskość” w kulturze polskiej XIX wieku.
Autorka trasy: Joanna Majewska
Czas trwania: 90 minut

Podstawa programowa:
Klasy VI-VIII: Historia -ogólne: I. 1-4; II. 1-5; III. 1-4; szczegółowe: XXIV. 1-3/ Język polski - ogólne: I. 3, 4, 7; II. 1, 2, 3, 4, 5; III. 1-5; IV. 1-2; szczegółowe: klasa VI: II. 2, 3; III. 1, 2; IV. 3, 7, 8; klasy VII-VIII. II.2, 3; III. 1, 2; IV. 2, 3, 4, 6, 8/ Plastyka - ogólne: 1-3; szczegółowe: I. 1; III. 1, 2, 3, 6;
Szkoła ponadpodstawowa: Historia – ogólne: I. 1-2; II. 1-4; III. 1-3; Zakres podstawowy: I. 1-3; XXXV. 1-4; XXXVI. 2-4; XLIV. 1-2; Zakres rozszerzony: I.1-3; XXXV.1-5; XXXVI. 2-3; XLIV. 1, 2/ Historia sztuki: I. 1e, 2-8, 10; II. 3, 4, 13a; IV. 1-5; V. 3, 4, 5;

Historia, sztuka i architektura Nowej Huty (szkoła podstawowa klasy IV-VIII oraz szkoła ponadpodstawowa)

Spacer  „Historia, sztuka i architektura Nowej Huty” to wędrówka po północno-wschodniej części Krakowa, jaka miała stać się idealną przestrzenią do życia i pracy, miastem-ogrodem z dużą ilością skwerów oraz zieleni.  Podążając śladami minionego ustroju, uczestnicy przemierzą szlak  najważniejszych punktów na mapie dzielnicy, poznając dziedzictwo architektoniczne oraz przyrodnicze Nowej Huty.

 

Podstawa programowa:

Klasy IV-VIII: Historia: ogólne: I. 1,2,3,4,5; II. 4,5; III. 1-4; szczegółowe IV: I. 2; II. 3; IV.17; szczegółowe, V-VIII: XXXVII.2; XXXVIII. 1 XXXIX. 1,2,4,8.// Język polski: ogólne: I. 4,7; IV. 1-2; szczegółowe IV-VI: III. 1(1-4), IV. 7-8; szczegółowe VII-VIII: III. 1(6-8), IV. 8.// Etyka: ogólne: I. 1-5; III. 1-2.// Geografia: szczegółowe: X. 12,17.// WOS: ogólne: I. 1; szczegółowe: VI.6; VII.1,5; XI.1,5.

Szkoły ponadpodstawowe: Geografia: VIII. 8,11; XI. 1,2, XV.1,5,6,10,13; Historia: ogólne: I. 1-2, II. 1,4; szczegółowe: LI. 1; LIV. 1,2; LV. 3,7; LVII. 1,3,4,7; LI. 1; Język polski: ogólne: I. 1,10-11; WOS: ogólne: III. 1-5; szczegółowe: I. 4; III.2,5; Historia Sztuki ogólne: I-IV; szczegółowe: I.1 (g,h), 2, 3,4,5,8; III. 1,4; IV. 5, 

×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka