Tłumacz Migam - Międzynarodowe Centrum Kultury Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Tekst łatwy do czytania i rozumienia Informacje dla zwiedzających
Grafika w szarych odcieniach. Przedstawia Włodzimierza Puchalskiego, któremu usiadła na ramieniu sowa.
Wystawa „Domowroty. Włodzimierz Puchalski”
A-
A+

Czas trwania wystawy: 22 lipca do 6 listopada 2022 roku

Kim dla Brytyjczyków od dekad jest sir David Attenborough, tym dla Polaków był Włodzimierz Puchalski. Najnowsza wystawa Międzynarodowego Centrum Kultury „Domowroty. Włodzimierz Puchalski” przypomina jednego z najsłynniejszych polskich przyrodników, fotografa, artystę i edukatora. 

 

Podczas konkursu fotograficznego w Kairze w 1949 roku prasa nadała Włodzimierzowi Puchalskiemu przydomek „Colosse” — olbrzym. Niebezpodstawnie. Był fotografem, pionierem filmu przyrodniczego, reżyserem, podróżnikiem, polarnikiem, niestrudzonym popularyzatorem wiedzy o rodzimej faunie. Jego prace — dziesiątki albumów fotograficznych i książek, kilkadziesiąt filmów dokumentalnych, programy radiowe i telewizyjne — w dobie PRL-u kształtowały polskie wyobrażenie o obcowaniu z naturą.

 

Rozpoczęta we Lwowie na Politechnice Lwowskiej w latach trzydziestych XX wieku aktywność jako fotografika, a następnie filmowca, niemal od samego początku przyniosła mu popularność i renomę. W jego wielokrotnie nagradzanej w kraju i zagranicą twórczości za najważniejsze uznaje się fotografie zwierząt w ich naturalnym środowisku, wykonywane najczęściej z ukrycia, niepozowane. Technicznie doskonałe zdjęcia miały wartość naukową i dydaktyczną, jednocześnie zyskując pełnoprawny wymiar artystyczny. Ta koncepcja estetycznego ukształtowania obrazu zaszczepiona w nim została przez mistrzów lwowskiej szkoły fotografii – m.in. Henryka Mikolascha i Witolda Romera.

 

Prawie 250 prac, które zostaną zaprezentowane w Galerii MCK, pochodzi przede wszystkim z ogromnej kolekcji zgromadzonej w Muzeum Niepołomickim. Zestawione w czterech działach, w subtelnej aranżacji pozwolą odczytać na nowo bogaty dorobek Włodzimierza Puchalskiego jako jednego z najsłynniejszych polskich przyrodników. Na ekspozycji będzie można zobaczyć wybór mistrzowskich portretów zwierząt, dzikich i domowych, bardzo intymnych, ale też nieodbierających im podmiotowości. Czarno-białe kadry, w których Puchalski chwytał  fragmenty niedostępnych zwykle dla ludzi miejsc,pozwalały na głębsze odkrycie piękna przyrody.

 

Istotne dla pełnego odczytania twórczości fotografa będą także nigdy wcześniej nie prezentowane zdjęcia z widokami Lwowa. Puchalski w latach trzydziestych fotografował miasto podobnie do natury, skupiając się na detalach, wolnej przestrzeni, formacjach chmur nad miastem. Jak na tamte czasy był to bardzo oryginalny sposób. Wątek ten dopełnią prace wspomnianych już dwóch wybitnych pionierów sztuki fotograficznej oraz unikatowy film „Woda” z 1938 roku, autorstwa Witolda Romera.

 

Tytułowe „domowroty” są polskim odpowiednikiem naukowego terminu „homing”, oznaczającego zdolność zwierząt do odnajdowania drogi do domu, nawet jeśli znajdą się poza swoim zwyczajowym obszarem życia. W przestrzeni wystawy domowroty dotyczą bocianów ze wsi Butyny, gdzie w 1937 roku Włodzimierz Puchalski brał udział w badaniach nad tym niezwykłym zjawiskiem. Współcześnie Butyny oraz położona nieopodal wieś Puchalskiego, Mosty Wielkie, należą do Ukrainy. Dlatego domowroty nabierają jeszcze i drugiego znaczenia – stają się metaforą Ukraińców oraz ich zwierzęcych podopiecznych, za wszelką cenę pragnących wrócić do swoich domów, których instynkt domu gna z powrotem, choć rosyjska agresja nadal trwa. Zwierzęta stają się na tej wojnie równie ważnymi ofiarami, po raz pierwszy poświęca się im uwagę, próbuje ratować, dla nich wysyła pomoc.

 

Ten właśnie wątek o nierozerwalnej więzi człowieka i zwierzęcia, po raz pierwszy eksponowany w kontekście wojny i ucieczki przez nią, przesuwa uwagę na konteksty ekologiczne. Wybór prac Puchalskiego inspiruje zatem do dalszych rozważań nad skutkami destrukcyjnych ingerencji człowieka w środowisko naturalne, postępującym w XX wieku kryzysem bioróżnorodności i gwałtownym tempem wymierania ogromnej ilości gatunków organizmów.  

 

Wystawa  „Domowroty. Włodzimierz Puchalski” jest kolejną podejmowaną przez MCK próbą przyjrzenia się stosunkowi człowieka do świata natury. Podąża w ślad za ekspozycją „Rośliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza” (2020), która opowiadała o fascynacji tym światem w dobie sprzed wynalezienia fotografii.Pobrzmiewają w niej również echa prac surrealisty Maxa Ernsta, pokazywanych w Galerii MCK w ramach wystawy „Sny ornitologa” (2016). Z kolei zdjęcia przedwojennych widoków Lwowa są ponownym podejściem do eksplorowania nowoczesnego pejzażu miasta z początku XX wieku, prezentowanego na ekspozycji „Lwów, 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm” (2018).

 

Ekspozycję „Domowroty. Włodzimierz Puchalski” można zwiedzać od 22 lipca do 6 listopada 2022 roku w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury przy Rynku Głównym 25 w Krakowie.

 

 

Organizacja


Współpraca
:


Koncepcja programowa MCK

Agata Wąsowska-Pawlik, Łukasz Galusek


Autor koncepcji wystawy i kurator

Andrij Bojarov


Współpraca kuratorska

Monika Rydiger (MCK), Aneta Słowikowska (Muzeum Niepołomickie)


Aranżacja plastyczna

Anna Wisz


Produkcja wystawy

Karolina Wójcik


Współpraca tematyczna przy realizacji programu edukacyjnego

Centrum Edukacji Przyrodniczej „Symbioza”


Współpraca

Joanna Biegacz, Ewa Czarnecka, Marzena Daszewska, Magdalena Grabias, Joanna Hojda-Pepaś, Oliwia Kaczmarzewska, Dorota Korohoda, Dorota Kosiec, Paulina Małochleb, Weronika Mucha, Paulina Orłowska-Bańdo, Łukasz Pieróg, Angelika Radoń, Paulina Roszak-Niemirska, Agnieszka Sachar, Anna Sawłowicz, Klaudia Słupek, Anna Śliwa


Przy wsparciu finansowym


Partner wystawy


Patroni medialni wystawy


Stali patroni medialni


Prace prezentowane na wystawie pochodzą z:

Muzeum Niepołomickiego

Muzeum Tatrzańskiego  im. dr. Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem

Tatrzańskiego Parku Narodowego

Muzeum Narodowego we Wrocławiu

prywatnych kolekcji

Błękitna grafika z czarnym napisem.

Dostępność

Informacja o dostępności wystawy dla osób z niepełnosprawnościami.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Spotkania

Zapraszamy na spotkania towarzyszące wystawie.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Oprowadzania po wystawie

Poszerzamy horyzonty, poznajemy konteksty – zapraszamy na oprowadzania po wystawie.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Spacery przyrodnicze

Zapraszamy na cztery tematyczne spacery przyrodnicze.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Plakaty kolekcjonerskie ze zdjęciami Włodzimierza Puchalskiego

Zapraszamy do zakupu reprodukcji mistrzowskich fotografii jednego z najsłynniejszych polskich przyrodników.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Kino na dachu MCK. Naturalnie

Wakacyjny cykl filmowy, którego motywem przewodnim będzie natura. Pokazy odbywają się na naszym tarasie widokowym.
Czarno-białe zdjęcie ptaka i tytuł cyklu podcastów.

Seria podcastów „Przyroda na fali”

Zapraszamy do wysłuchania nowej serii podcastów MCK, tym razem poświęconych wystawie „Domowroty. Włodzimierz Puchalski”. Rozmawiamy z ludźmi związanymi z kulturą i literaturą, ale także z botaniczką i edukatorem. Tematami są fotografia przyrodnicza oraz relacja człowiek-natura.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Album „Domowroty. Włodzimierz Puchalski”

Album „Domowroty. Włodzimierz Puchalski” to niezwykły portret jednego z najsłynniejszych polskich przyrodników, fotografa i edukatora. Opowieść o jego życiu i twórczości, o stosowanych przez niego metodach pracy i wyjątkowej wrażliwości na piękno przyrody.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Edukacja

Zapraszamy na warsztaty towarzyszące wystawie „Domowroty. Włodzimierz Puchalski”.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Akcja promocyjna „Widziałaś? Widziałeś?”

Zbieraj pieczątki i odbierz darmowy bilet wstępu na wystawę Małgorzaty Mirgi-Tas.
Grafika w odcieniach błękitu, z napisem w kolorze czarnym.

Multimedia

×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka