Tłumacz Migam - Międzynarodowe Centrum Kultury Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Tekst łatwy do czytania i rozumienia Informacje dla zwiedzających
„Użyj dziedzictwa”! Lekcje o dziedzictwie kulturowym on-line
A-
A+

Zapraszamy nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych do zapisywania swoich klas na bezpłatne lekcje o dziedzictwie kulturowym on-line. Spotkania z edukatorami MCK to sposób na lepsze poznanie zagadnień związanych z dziedzictwem materialnym i niematerialnym, wielokulturowością, społeczeństwem obywatelskim oraz szansa na nabycie praktycznej wiedzy o tym, jak mądrze korzystać z zasobów kultury w sieci. Wystarczą dostęp do Internetu i rzutnik lub duży ekran, aby cała klasa mogła wziąć udział w lekcji, nie opuszczając budynku szkoły.

Istnieje możliwość zorganizowania lekcji w języku ukraińskim. Szczegóły są dostępne TUTAJ.

Zajęcia poprowadzą doświadczeni edukatorzy i edukatorki, którzy na co dzień realizują nasz program dla dzieci i młodzieży. Podczas zajęć będziemy korzystać z prezentacji multimedialnych, quizów i gier, które uczynią spotkanie angażującym.

Informacje praktyczne:

Terminy: zajęcia prowadzimy od poniedziałku do piątku
Czas trwania: 45–60 minut
Forma zajęć: online, przez platformę ZOOM (cała klasa przed jednym ekranem multimedialnym lub każdy uczeń przy swoim komputerze)
Limit uczestników: do 30 osób
Koszt: bezpłatnie
Wymagania sprzętowe: mikrofon i głośniki są konieczne do przeprowadzenia zajęć, kamera – mile widziana
Zamówienia: warsztaty@mck.krakow.pl

Prosimy o zawarcie w wiadomości następujących informacji:

 preferowana data zajęć online,
 preferowana godzina (od 9.00),
 temat zajęć (wybrany z naszej oferty lekcji online poniżej),
 nazwa i adres szkoły,
 klasa i wiek dzieci,
 liczba uczniów i opiekunów,
 kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e-mail)

Więcej informacji: Agata Klejzerowicz, e-mail: a.klejzerowicz@mck.krakow.pl


Informacje organizacyjne
:
 po mailowym potwierdzeniu daty i godziny lekcji wysyłamy link do utworzonego na platformie ZOOM spotkania,
 nauczycielka/nauczyciel przekazuje link do spotkania swojej klasie,
 uczennice i uczniowie klikają o ustalonej porze w link i zostają przekierowani na stronę ZOOM, gdzie wszyscy spotykamy się na lekcji online; na telefonie komórkowym lub tablecie będzie to bezpłatna aplikacja ZOOM, którą trzeba wcześniej pobrać i zainstalować,
 pierwsze minuty lekcji przeznaczone są na zebranie grupy oraz informacje techniczne,
 w trakcie zajęć korzystamy z quizów i gier na platformach Kahoot, Wordwall, Quizizz, LearningApps.

 

Tematy zajęć lekcji o dziedzictwie on-line

Dziedzictwo od podstaw (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia skupione są wokół podstawowych pojęć związanych z dziedzictwem. W trakcie zajęć uświadamiamy uczestnikom, czym jest dziedzictwo, w jaki sposób je chronić oraz co mu zagraża. Zajęcia uczą podstaw rozróżnienia między dziedzictwem materialnym i niematerialnym oraz przybliżają listę polskich zabytków wpisanych na listę UNESCO.

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: II. 1–3, IV. 1–3, 6, 10–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–2/ V. Edukacja plastyczna: 1, 3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5

Klasy IV–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: II. 1–3/ Plastyka: I. 1, 6, III. 1–8/ WOS: VI. 5–6, VIII. 1, 4–5/ Geografia: X. 5, 17 

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ WOS: I. 6, VII. 7/ Geografia: I. 3, VIII. 15, XV. 13

Moja mała ojczyzna – dziedzictwo lokalne (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia dotyczą podstawowych pojęć związanych z dziedzictwem lokalnym. Ich celem jest uświadomienie uczestnikom, czym jest dziedzictwo w aspekcie lokalnym, a także ukazanie rozmaitych sposobów jego ochrony. Istotą zajęć jest pojęcie „małej ojczyzny” jako miejsca o szczególnym charakterze.

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: II. 5, III. 1–3, IV. 1–3, 6, 10–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–2/ IV. Edukacja przyrodnicza: 1–3/ V. Edukacja plastyczna: 1, 3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5/ XI. Edukacja językowa: 1

Klasy IV–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: I. 1–2, II. 1–3/ Plastyka: III. 1–8/ WOS: VI. 5–6, VII. 1, 5, VIII. 1, 4–5/ Przyroda: VII. 9/ Geografia: II. 6–9, III. 1-6, X. 17, XI. 7, XIII. 1–5 

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: I. 3, II. 1–2, 4/ WOS: I. 3, 6, IV. 4, VII. 7/ Geografia: VIII. 6, XV. 13

 

Kraków wielokulturowy (szkoły podstawowe: klasy VI–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia poświęcone będą wielokulturowości i sposobom jej definiowania. Opowiemy o wydarzeniach historycznych, które na przestrzeni wieków miały szczególny wpływ na wielokulturowość Krakowa. Podczas zajęć ukazana zostanie różnorodność dziedzictwa, jakim szczyci się miasto. Wspólnie z uczestnikami porozmawiamy o współczesnej wielokulturowości, o korzyściach, zagrożeniach i wyzwaniach z nią związanych.


Podstawa programowa:

Klasy VI–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: II. 1–3, XI. 6, XII. 2, XVI. 5, XXX. 4/ WOS: VI. 5–6, VIII. 1, 4–5/ Geografia: III. 1-6, X. 6, 17, XI. 7

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Historia: XII. 5, XIII. 2, XXI. 1–2, XXVIII. 1–2, XXXI. 6, XXXVI. 2, XXXIX. 6, XLIV. 1–2, XLIX. 5/ Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: II. 1–2, 4/ WOS: I. 6, IV. 4/ Geografia: VIII. 9–11, XV. 13

 

Dziedzictwo w sieci (szkoły podstawowe: klasy VI–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia w prosty sposób przybliżą możliwości wykorzystania dziedzictwa kulturowego dostępnego w sieci. Edukatorzy wyjaśnią zasady korzystania z materiałów udostępnianych na licencjach Creative Commons, a także pokażą miejsca, gdzie można je odnaleźć. Dodatkowo zaprezentują strony, na których można obejrzeć ciekawe wystawy i spektakle bez wstawania z fotela.

Podstawa programowa:

Klasy VI–VIII: Informatyka: II. 4, III. 1–2/ Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: II. 1–3

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2, IV. 1, 9, 11/ Plastyka: I. 3, II. 1–2, 4, III. 1, 6/ Informatyka: IV. 2–3, 6

 

Kraków – miasto królów (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Dlaczego Kraków to Kraków? Który król jako pierwszy został koronowany na Wawelu? W którym roku powstał Uniwersytet Jagielloński? I jak to się stało, że stolicę przeniesiono do Warszawy? W wirtualnej rzeczywistości uczniowie będą mieli okazję odwiedzić jedno z najstarszych miast w Polsce, zobaczyć takie miejsca jak Rynek Główny, kościół Mariacki, zamek na Wawelu czy słynną Drogę Królewską. Edukatorzy przeprowadzą zajęcia w aktywny sposób, angażując uczestników w poznawanie ponadtysiącletniej historii miasta.

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: III. 1–3, IV. 1–3, 6, 10–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–3/ V. Edukacja plastyczna: 1, 3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5

Klasy IV–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: II. 1–3, XI. 6, XII. 2, XVI. 5, XXX. 4/ Plastyka: III. 1–8/ WOS: VI. 5–6/ Geografia: III. 1-6, X. 17, XI.  

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Historia: XII. 5, XIII. 2, XXI. 1–2, XXVIII. 1–2, XXXI. 6, XXXVI. 2, XXXIX. 6, XLIV. 1–2/ Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: II. 1–2, 4/ Geografia: XV. 13

 

Dziedzictwo w lesie (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII)

Zajęcia dotyczą dziedzictwa naturalnego jako jednej z form dziedzictwa, którą otrzymujemy dzięki naszym przodkom. Spotkanie wyjaśni uczestnikom, jak ważnym elementem naszej patriotycznej postawy jest dbałość o środowisko naturalne. W trakcie zajęć poruszone zostaną kwestie ochrony przyrody w Polsce, budowa lasu czy równowaga w przyrodzie. Przekażemy także najważniejsze wskazówki o tym, jak człowiek powinien zachowywać się w leśnym gąszczu.

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: III. 1–3, IV. 1–3, 6, 8–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–3/ IV. Edukacja przyrodnicza: 1–3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5

Klasy IV–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Przyroda: I. 5–6, VI. 1, 8, VII. 4, 8–9/ Biologia: II. 7, VII. 1, 9, VIII. 3–5/ Geografia: II. 6–9, IX. 12–14, 16, XII. 2

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Geografia: XIII. 10, XIV. 6, 11, X. 17/ Biologia: XI. 2–3, 7, 9/ Chemia: XXII. 2–3

 

Miasto jako dziedzictwo (szkoły podstawowe: klasy VI–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

W trakcie zajęć edukatorzy wyjaśnią historię miasta jako źródła dziedzictwa – na przykładach wybranych polskich miast opowiedzą o wielokulturowości oraz materialnych i niematerialnych aspektach dziedzictwa. Wspólnie z uczestnikami znajdą odpowiedź na pytania: jaką wartość dla miasta i jego mieszkańców ma dziedzictwo, co mu zagraża i co robić, aby je chronić.

Podstawa programowa:

Klasy VI–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ WOS: VI. 5–6/ Geografia: II. 5, 9, III. 1-6, VII. 14, X. 17

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: I. 3/ WOS: I. 6, IV. 4/ Geografia: XIII. 7, XV. 13

 

Dziedzictwo niematerialne (szkoły podstawowe: IV – VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia dotyczą dziedzictwa niematerialnego. Na początku spotkania spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie, co to w ogóle jest dziedzictwo kulturowe. Na przykładach wyjaśnimy, czym jest krajowa lista niematerialnego dziedzictwa i jakie elementy się na niej znajdują. Podamy przykłady niematerialnego dziedzictwa kulturowego – rzemiosła, języka, gwar, obrzędów i wydarzeń, takich jak m.in. zabawkarstwo żywiecko-suskie, bartnictwo, zwyczaj wodzenia niedźwiedzia, dunajowanie czy krakowska koronka klockowa. Prześledzimy także, czym jest europejska sieć regionalnego dziedzictwa kulinarnego i co jest jej celem.

Podstawa programowa:

Klasy: VI–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ WOS: VII. 5, VIII. 4-5/ Geografia: II. 5, 9, III. 1-6, VII. 14/ Plastyka: III. 1-5

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: I. 3, II. 1–2, 4/ WOS: I. 3, 6, IV. 4, VII. 7/ Geografia: VIII. 6, XV. 13

 

Fun&folk – obyczaje i tradycje (szkoły podstawowe: IV – VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia dotyczą folkloru i kultury ludowej jako elementu naszego dziedzictwa kulturowego. Tematem lekcji będą ludowe gwary, wierzenia, tańce, kuchnia, rzemiosło, architektura i sztuka. Opowiemy o charakterystycznych elementach ludowych strojów, pokażemy różnice między gwarą a dialektem, przybliżymy najbardziej charakterystyczne dania różnych regionów, od krakowskiego obwarzanka po haluszki i pyry z gzikiem. Uczestnicy poznają także ważne postacie dla upamiętniania kultury ludowej, czyli Oskara Kolberga i Antoninę Konopczankę. Razem z uczestnikami zastanowimy się nad tym, czy folklor to powód do wstydu i co można zrobić, aby upamiętniać i szerzyć tradycje ludowe.

Podstawa programowa:

Klasy: VI–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ WOS: VII. 5, VIII. 4-5/ Geografia: II. 5, 9, III. 1-6, VII. 14/ Plastyka: III. 1-5

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: I. 3, II. 1–2, 4/ WOS: I. 3, 6, IV. 4, VII. 7/ Geografia: VIII. 6, XV. 13

Ukraina — historia i kultura (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia mają przygotować polskich uczniów pod kątem kulturowym na przyjęcie Ukraińców i Ukrainek, którzy szukają w Polsce schronienia przed wojną. W trakcie zajęć edukator sprawdzi dotychczasową wiedzę uczniów na temat Ukrainy, a także obecność w ich świadomości stereotypów o tym kraju. Uczniowie będą mieli możliwość zadawania pytań i zapoznania się z podstawowymi informacjami na temat ukraińskiej kultury i języka, ale także przyczyn dzisiejszej wojny i uchodźstwa.

Celem zajęć nie jest przygotowanie psychologiczne dzieci do obecnej sytuacji, ale pomoc w lepszym zrozumieniu osób z Ukrainy — natomiast edukatorzy są świadomi psychologicznych zaleceń dotyczących rozmawiania z dziećmi o wojnie. Wojna i jej relacjonowanie jest jedynie kontekstem zajęć, a nie ich głównym tematem.

 

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: III. 1–3, IV. 1–3, 6, 10–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–3/ V. Edukacja plastyczna: 1, 3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5

Klasy IV–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: II. 1–3, XI. 6, XII. 2, XVI. 5, XXX. 4/ Plastyka: III. 1–8/ WOS: VI. 5–6/ Geografia: III. 1-6, X. 17, XI.  

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Historia: XII. 5, XIII. 2, XXI. 1–2, XXVIII. 1–2, XXXI. 6, XXXVI. 2, XXXIX. 6, XLIV. 1–2/ Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: II. 1–2, 4/ Geografia: XV. 13


×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka