Użyj dziedzictwa! Lekcje o dziedzictwie kulturowym on-line
A-
A+

Zapraszamy nauczycieli szkół podstawowych i średnich do zapisywania swoich klas na bezpłatne lekcje o dziedzictwie kulturowym on-line. Spotkania z edukatorami MCK to sposób na lepsze poznanie zagadnień związanych z dziedzictwem materialnym i niematerialnym, wielokulturowością, społeczeństwem obywatelskim oraz szansa na nabycie praktycznej wiedzy o tym, jak mądrze korzystać z zasobów kultury w sieci. Wystarczą dostęp do Internetu i rzutnik lub duży ekran, aby cała klasa mogła wziąć udział w lekcji, nie opuszczając budynku szkoły.

Istnieje możliwość zorganizowania lekcji w języku ukraińskim. Szczegóły są dostępne TUTAJ.

Zajęcia poprowadzą doświadczeni edukatorzy i edukatorki, którzy na co dzień realizują nasz program dla dzieci i młodzieży. Podczas zajęć będziemy korzystać z prezentacji multimedialnych, quizów i gier, które uczynią spotkanie angażującym.

Informacje praktyczne:

Terminy: zajęcia prowadzimy od poniedziałku do soboty
Czas trwania: 45–60 minut
Forma zajęć: online, przez platformę ZOOM (cała klasa przed jednym ekranem multimedialnym lub każdy uczeń przy swoim komputerze)
Limit uczestników: do 30 osób
Koszt: bezpłatnie
Wymagania sprzętowe: mikrofon i głośniki są konieczne do przeprowadzenia zajęć, kamera – mile widziana
Zamówienia: warsztaty@mck.krakow.pl


Prosimy o zawarcie w wiadomości następujących informacji:

 preferowana data zajęć online,
 preferowana godzina (od 9.00),
 temat zajęć (wybrany z naszej oferty lekcji online poniżej),
 nazwa i adres szkoły,
 klasa i wiek dzieci,
 liczba uczniów i opiekunów,
 kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e-mail).

Więcej informacji: Angelika Madura, e-mail: a.madura@mck.krakow.pl


Informacje organizacyjne
:

 po mailowym potwierdzeniu daty i godziny lekcji wysyłamy link do utworzonego na platformie ZOOM spotkania,
 nauczycielka/nauczyciel przekazuje link do spotkania swojej klasie,
 uczennice i uczniowie klikają o ustalonej porze w link i zostają przekierowani na stronę ZOOM, gdzie wszyscy spotykamy się na lekcji online; na telefonie komórkowym lub tablecie będzie to bezpłatna aplikacja ZOOM, którą trzeba wcześniej pobrać i zainstalować,
 pierwsze minuty lekcji przeznaczone są na zebranie grupy oraz informacje techniczne,
 w trakcie zajęć korzystamy z quizów i gier na platformach Kahoot, Wordwall, Quizizz, LearningApps.

 

Tematy zajęć lekcji o dziedzictwie on-line


Dziedzictwo od podstaw (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia skupione są wokół podstawowych pojęć związanych z dziedzictwem. W trakcie zajęć uświadamiamy uczestnikom, czym jest dziedzictwo, w jaki sposób je chronić oraz co mu zagraża. Zajęcia uczą podstaw rozróżnienia między dziedzictwem materialnym i niematerialnym oraz przybliżają listę polskich zabytków wpisanych na listę UNESCO.

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: II. 1–3, IV. 1–3, 6, 10–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–2/ V. Edukacja plastyczna: 1, 3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5

Klasy: IV–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: II. 1–3/ Plastyka: I. 1, 6, III. 1–8/ WOS: VI. 5–6, VIII. 1, 4–5/ Geografia: X. 5, 17 

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ WOS: I. 6, VII. 7/ Geografia: I. 3, VIII. 15, XV. 13

Moja mała ojczyzna – dziedzictwo lokalne (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia dotyczą podstawowych pojęć związanych z dziedzictwem lokalnym. Ich celem jest uświadomienie uczestnikom, czym jest dziedzictwo w aspekcie lokalnym, a także ukazanie rozmaitych sposobów jego ochrony. Istotą zajęć jest pojęcie „małej ojczyzny” jako miejsca o szczególnym charakterze.

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: II. 5, III. 1–3, IV. 1–3, 6, 10–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–2/ IV. Edukacja przyrodnicza: 1–3/ V. Edukacja plastyczna: 1, 3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5/ XI. Edukacja językowa: 1

Klasy: IV–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: I. 1–2, II. 1–3/ Plastyka: III. 1–8/ WOS: VI. 5–6, VII. 1, 5, VIII. 1, 4–5/ Przyroda: VII. 9/ Geografia: II. 6–9, X. 17, XI. 7, XIII. 1–5 

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: I. 3, II. 1–2, 4/ WOS: I. 3, 6, IV. 4, VII. 7/ Geografia: VIII. 6, XV. 13

 

Kraków wielokulturowy (szkoły podstawowe: klasy VI–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia poświęcone będą wielokulturowości i sposobom jej definiowania. Opowiemy o wydarzeniach historycznych, które na przestrzeni wieków miały szczególny wpływ na wielokulturowość Krakowa. Podczas zajęć ukazana zostanie różnorodność dziedzictwa, jakim szczyci się miasto. Wspólnie z uczestnikami porozmawiamy o współczesnej wielokulturowości, o korzyściach, zagrożeniach i wyzwaniach z nią związanych.

Podstawa programowa:

Klasy: VI–VIII: Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: II. 1–3, XI. 6, XII. 2, XVI. 5, XXX. 4/ WOS: VI. 5–6, VIII. 1, 4–5/ Geografia: X. 6, 17, XI. 7

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Historia: XII. 5, XIII. 2, XXI. 1–2, XXVIII. 1–2, XXXI. 6, XXXVI. 2, XXXIX. 6, XLIV. 1–2, XLIX. 5/ Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2/ Plastyka: II. 1–2, 4/ WOS: I. 6, IV. 4/ Geografia: VIII. 9–11, XV. 13

 

Dziedzictwo w sieci (szkoły podstawowe: klasy VI–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia w prosty sposób przybliżą możliwości wykorzystania dziedzictwa kulturowego dostępnego w sieci. Edukatorzy wyjaśnią zasady korzystania z materiałów udostępnianych na licencjach Creative Commons, a także pokażą miejsca, gdzie można je odnaleźć. Dodatkowo zaprezentują strony, na których można obejrzeć ciekawe wystawy i spektakle bez wstawania z fotela.

Podstawa programowa:

Klasy: VI–VIII: Informatyka: II. 4, III. 1–2/ Język polski: II. 1–4, III. 1–2, IV. 1–9/ Historia: II. 1–3

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 1–4, III. 1–2, IV. 1, 9, 11/ Plastyka: I. 3, II. 1–2, 4, III. 1, 6/ Informatyka: IV. 2–3, 6

 

Kraków – miasto królów (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Dlaczego Kraków to Kraków? Który król jako pierwszy został koronowany na Wawelu? W którym roku powstał Uniwersytet Jagielloński? I jak to się stało, że stolicę przeniesiono do Warszawy? W wirtualnej rzeczywistości uczniowie będą mieli okazję odwiedzić jedno z najstarszych miast w Polsce, zobaczyć takie miejsca jak Rynek Główny, kościół Mariacki, zamek na Wawelu czy słynną Drogę Królewską. Edukatorzy przeprowadzą zajęcia w aktywny sposób, angażując uczestników w poznawanie ponadtysiącletniej historii miasta.

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: III. 1–3, IV. 1–3, 6, 10–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–3/ V. Edukacja plastyczna: 1, 3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5

Klasy: IV–VIII: Język polski: II. 14, III. 12, IV. 19/ Historia: II. 13, XI. 6, XII. 2, XVI. 5, XXX. 4/ Plastyka: III. 18/ WOS: VI. 56/ Geografia: X. 17, XI.  

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Historia: XII. 5, XIII. 2, XXI. 12, XXVIII. 12, XXXI. 6, XXXVI. 2, XXXIX. 6, XLIV. 12/ Język polski: I. 2, II. 14, III. 12/ Plastyka: II. 12, 4/ Geografia: XV. 13

 

Dziedzictwo w lesie (szkoły podstawowe: klasy 0–III i IV–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

Zajęcia dotyczą dziedzictwa naturalnego jako jednej z form dziedzictwa, którą otrzymujemy dzięki naszym przodkom. Spotkanie wyjaśni uczestnikom, jak ważnym elementem naszej patriotycznej postawy jest dbałość o środowisko naturalne. W trakcie zajęć poruszone zostaną kwestie ochrony przyrody w Polsce, budowa lasu czy równowaga w przyrodzie. Przekażemy także najważniejsze wskazówki o tym, jak człowiek powinien zachowywać się w leśnym gąszczu.

Podstawa programowa:

Klasy 0–III: III. 1–3, IV. 1–3, 6, 8–11/ I. Edukacja polonistyczna: 1–3/ III. Edukacja społeczna: 1–3/ IV. Edukacja przyrodnicza: 1–3/ VII: Edukacja informatyczna: 3–5

Klasy: IV–VIII: Język polski: II. 14, III. 12, IV. 19/ Przyroda: I. 56, VI. 1, 8, VII. 4, 89/ Biologia: II. 7, VII. 1, 9, VIII. 35/ Geografia: II. 69, IX. 1214, 16, XII. 2

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy): Język polski: I. 2, II. 14, III. 12/ Geografia: XIII. 10, XIV. 6, 11, X. 17/ Biologia: XI. 23, 7, 9/ Chemia: XXII. 23

 

Miasto jako dziedzictwo (szkoły podstawowe: klasy VI–VIII oraz szkoły ponadpodstawowe)

W trakcie zajęć edukatorzy wyjaśnią historię miasta jako źródła dziedzictwa – na przykładach wybranych polskich miast opowiedzą o wielokulturowości oraz materialnych i niematerialnych aspektach dziedzictwa. Wspólnie z uczestnikami znajdą odpowiedź na pytania: jaką wartość dla miasta i jego mieszkańców ma dziedzictwo, co mu zagraża i co robić, aby je chronić.

Podstawa programowa:

Klasy: VI–VIII: Język polski: II. 14, III. 12, IV. 19/ WOS: VI. 56/ Geografia: X. 17

Szkoły ponadpodstawowe (zakres podstawowy):
Język polski: I. 2, II. 14, III. 12/ Plastyka: I. 3/ WOS: I. 6, IV. 4/ Geografia: XIII. 7, XV. 13

×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka