Wystawa Ukraina. Wzajemne spojrzenia

2021-09-17, godz. 10:00
Ukraina. Wzajemne spojrzenia
A-
A+
Ukraina od trzydziestu lat jest niepodległa. Jest również bliska, waleczna, wielopostaciowa, zaskakująca. Taka też jest wystawa Ukraina. Wzajemne spojrzenia w Międzynarodowym Centrum Kultury. Jeszcze nigdy nie prezentowano polskiej publiczności dzieł, które tak wiele mówiłyby
o naszym wschodnim sąsiedzie. Dzięki temu wzajemnemu spojrzeniu stajemy się jeszcze sobie bliżsi.


Wspólna polsko-ukraińska analiza kulturowych i historycznych narracji określanych jako „ukraińskie mity”, zachęca do refleksji nad bliskością Ukrainy i Polski, ich historii i współczesności w perspektywie sąsiedztwa i porozumienia. Dają one wyobrażenie o żywotności mitów i ich obecnych wcieleniach, pozwalają prześledzić kanon ukraińskiej tożsamości, ale i przyjrzeć się dzisiejszej Ukrainie. Narracja zilustrowana jest dziełami sztuki ukraińskiej i polskiej; prawosławnej, unickiej i katolickiej; dawnej, dwudziestowiecznej i współczesnej.

Co skłania nas do poszerzenia naszej wiedzy o Ukrainie? Czy aby zrozumieć najbliższych sąsiadów, sięgamy po książki ukraińskich autorów, których sporo jest wydawanych w ostatnich latach w Polsce? Sądzę, że wielu z nas tak robi, ale by wspomóc te działania, warto teksty literackie czy historyczne dopełnić opowieścią wizualną. Przygotowując wystawę wspólnie z Narodowym Muzeum Sztuki Ukrainy
w Kijowie, chcielibyśmy przedstawić publiczności w Polsce wizualny autoportret naszych sąsiadów oraz współczesny kulturowy kontekst wzajemnych polsko-ukraińskich relacji
– wyjaśnia Agata Wąsowska-Pawlik, dyrektorka MCK.

Wystawa ma charakter edukacyjny, a zarazem popularyzuje kulturę i artystów Ukrainy, którzy są
w Polsce mało znani. Zobaczymy na niej dzieła najwybitniejszych twórców od końca XVII wieku
do współczesności — wieszcza Ukrainy Tarasa Szewczenki, polskiego batalisty Józefa Brandta,
czy rosyjskiego realisty — Ilii Riepina, sąsiadujące z obrazami Jana Stanisławskiego, Leona Wyczółkowskiego. XIX-wieczne płótna zestawione są z pracami awangardystów początku XX wieku – Heorhija Narbuta, Wiktora  Palmowa, Łwa Kramarenki – oraz artystów współczesnych, takich jak posługujący się językiem pop-artu, sztuki społecznej, zachodniej reklamy i sowieckiej propagandy Ołeh Tistoł, Anatolij Krywołap, Roman Minin, refleksyjna artystka Włada Rałko czy kolektyw Open Group, które reprezentowało Ukrainę na Biennale w Wenecji w 2019 roku. Tak reprezentatywny wybór sztuki ukraińskiej pojawia się w Polsce po raz pierwszy.

Na wystawie znajdziemy dzieła z Narodowego Muzeum Sztuki Ukrainy w Kijowie, Rezerwatu Narodowego „Ławra Kijowsko-Peczerska”, Muzeum Teatru, Muzyki i Kina w Kijowie i Muzeum Narodowego „Kijowska Galeria Sztuki” i ze zbiorów polskich: Muzeów Narodowych w Krakowie, Warszawie i Wrocławiu, Galerii Arsenał w Białymstoku i Biblioteki Jagiellońskiej oraz polskich
i ukraińskich kolekcji prywatnych. Ekspozycję uzupełniają materiały filmowe, fotografie, plakaty, rzeźby mapy. Intrygującym akcentem są stroje projektanta mody Tomasza Armady, stylistycznie nawiązujące do ubiorów Kozaków i Sarmatów. Wystawie towarzyszy obszerny ponad dwustupięćdziesięciostronicowy album, swoisty przewodnik po ukraińskiej historii sztuki.

Dialog polsko-ukraiński jest obecny w działalności MCK od samego początku. Na konferencji Narody
i stereotypy
w 1993 roku dyskutowano nad wzajemnymi wyobrażeniami Polaków i Ukraińców. 
Na wystawach w Galerii MCK poruszano zarówno kwestie historyczne, jak i zagadnienia współczesne. Ekspozycje Kresy na nowo odkryte. Wspólne dziedzictwo Polski i Ukrainy (2005) czy Lwów 24 czerwca 1937. Miasto, architektura, modernizm (2017), pomagały uzmysłowić szerokiemu kręgowi odbiorców wagę działań na rzecz ocalenia wspólnego dziedzictwa, a wystawa Mit Galicji (2014) konfrontowała mityczne wyobrażenia z faktami historycznymi. Ekspozycja Majdan w obiektywie Jakuba Szymczuka (2016) wizualizowała niezwykłą opowieść o kijowskim Majdanie, który był największym wstrząsem
w Europie od czasu upadku muru berlińskiego, z kolei Ukraina. Czekając na bohatera. Kostyrko, Rawski (2016) podkreślała współdziałanie tworzonej na naszych oczach sztuki z aktualnymi wydarzeniami
w kraju.

Ekspozycję będzie można zwiedzać od 17 września 2021 roku do 16 stycznia 2022 roku w Galerii MCK przy Rynku Głównym 25 w Krakowie.

Wystawie towarzyszy strona internetowa, będąca swoistym przewodnikiem. Znajdziemy na niej opisy najważniejszych 18 dzieł oraz 10 audiodeskrypcji.

Album poświęcony wystawie znajduje się w naszej księgarni. 

Organizacja
Międzynarodowe Centrum Kultury, Narodowe Muzeum Sztuki Ukrainy w Kijowie (NAMU)

Koncepcja programowa
Agata Wąsowska-Pawlik, Łukasz Galusek (MCK), Julija Łytwyneć (NAMU)

Autorki koncepcji wystawy i kuratorki
Oksana Barszynowa (NAMU), Żanna Komar (MCK)

Konsultacja merytoryczna
Jarosław Hrycak, Serhij Płochij, Mykoła Riabczuk

Współpraca kuratorska
Anna Łazar

Aranżacja plastyczna
Rafał Bartkowicz

Koordynacja
Olesia Denisiuk (NAMU), Karolina Wójcik (MCK)

Współpraca
MCK: Joanna Biegacz, Ewa Czarnecka, Marzena Daszewska, Monika Frenkiel, Joanna Hojda-Pepaś, Oliwia Kaczmarzewska, Dorota Korohoda, Joanna Łuniewicz, Angelika Madura, Paulina Małochleb, Paulina Roszak-Niemirska, Anna Sawłowicz, Adam Skolankiewicz, Anna Śliwa
NAMU: Gałyna Belikowa, Natalia Czamlaj, Oksana Krawczuk, Darja Łysenko, Danilo Nikitin, Nadja Pawliszenko, Serij Seleznow, Iryna Szekel, Lesia Tołstowa, Hanna Wiwczar

Projekt graficzny albumu i druków towarzyszących
Weird Gentlemen (Łukasz Podolak)

Przy wsparciu finansowym

Logo Ministerstwa Kultury  Ukrainian Cultural Foundation
 
 
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa

Sponsor

Patronat medialny wystawy

           

Pokazywane na wystawie obiekty pochodzą ze zbiorów

Ukraina
Narodowe Muzeum Sztuki Ukrainy (NAMU)
Muzeum Narodowe „Kijowska Galeria Sztuki”
Narodowe Muzeum Ukraińskiej Ludowej Sztuki Dekoracyjnej
Rezerwat Narodowy „Ławra Kijowsko-Peczerska”
Muzeum Teatru, Muzyki i Kina w Kijowie
Narodowe Muzeum Historii Ukrainy w II Wojnie Światowej
zbiory społeczności wsi Krzyworównia

Polska
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Muzeum Narodowe w Krakowie
Muzeum Narodowe w Warszawie
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Galeria Arsenał w Białymstoku
Zbiory Graficzne ASP w Krakowie
Biblioteka Jagiellońska

Rosja
Rosyjska Biblioteka Państwowa w Moskwie

Austria
Archiwum Diecezjalne w Wiedniu

Kolekcje prywatne oraz dzięki uprzejmości artystów
kolekcja Emmericha „Quickly” Eilera (Monachium)
kolekcja Igora Abramowicza (Kijów)
kolekcja Igora Voronova (Kijów)


×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka