Tłumacz Migam - Międzynarodowe Centrum Kultury Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Tekst łatwy do czytania i rozumienia Informacje dla zwiedzających

Dziedzictwo z Klasą. Seminarium dla nauczycieli i edukatorów

2018-01-16
A-
A+

16 stycznia odbędzie się w Międzynarodowym Centrum Kultury seminarium dla nauczycieli i edukatorów pt. Dziedzictwo z klasą. Edukacja o dziedzictwie dla grup szkolnych. Jego celem jest przybliżenie nauczycielom  i edukatorom oferty edukacyjnej krakowskich instytucji kultury w zakresie edukacji na temat dziedzictwa.

Rok 2018 będący Europejskim Rokiem Dziedzictwa Kulturowego może być wspaniałą okazją aby odwiedzić z klasą muzeum i odkryć bogactwo dziedzictwa. Jest ono nośnikiem nie tylko wiedzy o historii i kulturze, ale także może stać się pretekstem do rozmowy o trudnych tematach, społeczeństwie obywatelskim i wielu innych zagadnieniach. Praca z dziedzictwem pozwala też rozwijać kompetencje kulturowe – tak potrzebne w dzisiejszym świecie

W ramach seminarium odbędą się prelekcje i warsztaty. Przez cały dzień będzie można też zapoznać się z ofertą edukacyjną różnych instytucji  kultury z Krakowa. Udział w seminarium jest bezpłatny dla nauczycieli i edukatorów, obowiązuje rejestracja (link do formularza). Zapisy będą prowadzone w dniach 20 grudnia 2017  – 14 stycznia 2018.

Informacje: a.madura[at]mck.krakow.pl, tel. 12 42 42 860

Program:

9.00 – 10.00 – Rejestracja uczestników

10.00 – 11.30– Otwarcie seminarium: Wykład inauguracyjny dra Leszka Karczewskiego z Muzeum Sztuki w Łodzi oraz prezentacja idei Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018

11.30 – 18.00  – Sesja posterowa z udziałem krakowskich muzeów i instytucji kultury: Stoiska muzealne z informatorami i ulotkami edukacyjnymi dostępne przez cały dzień

11.30 – 14.00– Warsztaty dla nauczycieli i edukatorów – jedna opcja do wyboru:

  • Warsztat Moniki Nęckiej: Jak wykorzystywać sztukę i dziedzictwo w pracy nad trudnymi tematami?

    Sztuka opowiada o życiu, dlatego też dotyczy każdego człowieka. Korzystając z wszechobecności i uniwersalności sztuki, spróbujemy spojrzeć przez pryzmat dzieła na trudne tematy. Wykorzystamy różne elementy dziedzictwa materialnego i niematerialnego jako punkt wyjścia do rozmów i pracy z dziećmi i młodzieżą.

    Prowadząca: dr Monika Nęcka, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych i Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Prowadzi wykłady i warsztaty twórcze w kraju i za granicą. Autorka programu historii sztuki dla edukacji wczesnoszkolnej oraz zestawu ćwiczeń dla dzieci w zakresie identyfikacji kulturowej. Stale współpracuje z Bunkrem Sztuki, Międzynarodowym Centrum Kultury, Muzeum Narodowym, Małopolskim Instytutem Kultury, Stowarzyszeniem Gaudium et Spes oraz z Fundacją Szkoła bez Barier na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży ze Sprzężonymi Niepełnosprawnościami. Członkini Zarządu Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA, członkini Forum Kraków.
  • Warsztat Piotra Idziaka: Jak wykorzystać interpretację dziedzictwa jako metodę nauczania?

    Warsztat poświęcony będzie prezentacji i treningowi metod interpretacji dziedzictwa możliwych do zastosowania w pracy z grupami szkolnymi. Wspólnie zastanowimy się nad tym, jak sprawić by zwiedzanie zabytku lub muzeum było niezapomnianą przygodą? Jak wciągnąć uczniów do wspólnych działań wokół lokalnych fenomenów dziedzictwa? 

    Interpretacja dziedzictwa zostanie zaprezentowana jako działalność edukacyjna, służąca temu by fakty kultury stawały się ważne dla odbiorców. W podejściu interpretacyjnym liczy się nie tyle prezentowanie obiektów dziedzictwa, co budowanie relacji. Dzięki wykorzystaniu interpretacyjnych technik przekazu, dziedzictwo ma się stawać zrozumiałe i istotne dla jego odbiorców, co może wspierać rozwój ich kompetencji.

    Prowadzący: Piotr Idziak, trener kreatywnego udostępniania dziedzictwa, autor szlaków kulturowych, wystaw i gier planszowych, pracownik Małopolskiego Instytutu Kultury, aktor Teatru Figur Kraków.

  • Warsztat z Plenerownią: Przenośne Centrum Interpretacji Dziedzictwa w pracy z uczniami
Przenośne Centrum Interpretacji Dziedzictwa to pakiet materiałów edukacyjnych na temat dziedzictwa kulturowego. Jego idea nawiązuje do teorii interpretacji dziedzictwa Freemana Tildena. W Polsce metoda Tildena jest adaptowana przez różne instytucje, my zaprojektowaliśmy materiały, które pozwolą wykorzystać ją w środowisku szkoły. PCID umożliwia uczniom i nauczycielom twórczą edukację o dziedzictwie kulturowym; z materiałów, które tworzą jego zawartość, można korzystać na różnych lekcjach, np. historii, języka polskiego, na godzinie wychowawczej, na spotkaniach kółek regionalnych, szkolnych wycieczkach, przy projektach uczniowskich. PCID świetnie nadaje się jako narzędzie motywujące do poznawania dziejów wybranego zabytku, odkrywania historii miejsca i jego mieszkańców, tradycji i zwyczajów. Skłania do uważnego patrzenia i interpretacji, ćwiczy samodzielne myślenie, a także pracę w grupie. Jego atutem jest to, że może dotyczyć dziedzictwa kulturowego – zarówno materialnego, jak i niematerialnego – dowolnie wybranego obszaru. PCID opracowano przede wszystkim z myślą o uczniach szkół podstawowych, ale sprawdzi się także w pracy z uczniami szkół ponadpodstawowych.

Prowadząca: Katarzyna Zarzycka – z wykształcenia historyk sztuki (UJ), reportażystka, redaktorka, tłumaczka książek (język angielski i hiszpański), organizatorka projektów kulturalnych.
  • Warsztat z Dorotą Jędruch i Filipem Skowronem: Dziedzictwo - mapy myśli i odczuć
Celem spotkanie będzie ukazanie dziedzictwa, jako twórczego dialogu z kanonem kultury, umożliwiającego jego reinterpretację i grę z tworzącymi go obrazami i znakami. Pytanie o kanon - wspólną bazę skojarzeń i nawiązań, jest jednym z fundamentalnych pytań współczesnej szkoły i innych instytucji edukacyjnych (muzeum). Nawiązując do projektu "Ikono-strefy" - przestrzeni towarzyszącej wystawie #dziedzictwo w Muzeum Narodowym w Krakowie, chcemy zachęcić nauczycieli i uczniów do budowania własnych systemów obrazów i skojarzeń, będących subiektywną odpowiedzią na pytanie o wspólną i wspólnotową przestrzeń dziedzictwa. Do czego jest potrzebna, jak i czy próbować ją zachować? Czy muzeum może być w tym procesie sojusznikiem szkoły?

Prowadzący: Dorota Jędruch - absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Edukatorka muzealna, Pracuje w Dziele Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie
Filip Skowron – etnolog i polonista. Edukator muzealny, pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie.

14.15 – 15.30– Lunch

15.30 – 17.00– Dyskusja panelowa: Łukasz Pająk – wicedyrektor SP nr 92 w Krakowie, Marta Sztwiertnia – menadżer kultury w Fundacji Chronić Dobro w opactwie Benedyktynów w Tyńcu, Małgorzata Wojnarowska - nauczyciel konsultant w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli

  • Jak zainteresować młodzież dziedzictwem?
  • Jak wdrażać projekty związane z dziedzictwem w szkole?
  • Jak wykorzystać ofertę instytucji kulturalnych w szkole?
  • Jak wykorzystać dziedzictwo na co dzień?

        

×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka