Logo

Logo

Logo Międzynarodowego Centrum Kultury powstało na przełomie 1992 i 1993 roku w wyniku zamkniętego konkursu, do którego zaproszonych zostało pięcioro znanych krakowskich grafików współpracujących z działającą od kilkunastu miesięcy instytucją. Jego autorką jest Monika Pietsch, absolwentka krakowskiej ASP, wówczas młoda artystka. Jury, któremu przewodniczył prof. Piotr Krakowski, wybrało ten projekt ze względu na jego walory formalne: prostotę, czystość rysunku i klarowność kompozycji, a także nośność znaczeniową.

Nasz znak tworzą: kwadrat, okrąg i odcinek prostej podzielony na proporcjonalne segmenty oznaczone literami A B C. Tylko tyle. I aż tyle, jeśli sięgniemy do nasuwających się skojarzeń.

Filozofia i nawiązania:

Człowiek witruwiański – słynny rysunek Marcusa Vitruviusa Pollio (I w. p.n.e.), rzymskiego architekta i konstruktora machin wojennych, upowszechniony przez Leonarda da Vinci około 1490 roku przedstawia figurę nagiego mężczyzny w dwóch nałożonych na siebie pozycjach, wpisaną w okrąg i kwadrat.

Analogia do tzw. Człowieka witruwiańskiego i nawiązanie do złotego (harmonijnego) podziału odcinka odsyłają do renesansu i antyku. Kwadrat i okrąg to formy idealne, figury będące znakiem uniwersum, harmonii, symetrii, proporcji i ładu – czyli piękna i prawdy (w ujęciu wielu systemów filozoficznych doby starożytnej i nowożytnej). Litery A B C to znany z geometrii element wykresów, wzorów itd. Ale to także początkowe litery alfabetu, które nasuwają myśl o dalszym ciągu, a więc są elementem pewnej konstrukcji otwartej, dynamicznej…

Takie logo to deklaracja: odwołujemy się do europejskiego dziedzictwa, jesteśmy zakorzenieni w tradycji Europy – antycznej, humanistycznej, otwartej właśnie i nieksenofobicznej.

MCK rozwija się, ewoluuje, pojawiają się tak przez wszystkich lubiane „nowe wyzwania”, a przesłanie wyrażone w funkcjonującym od wielu lat logo wciąż jest aktualne i bynajmniej nie ograniczające. To wielki walor tego znaku i potwierdzenie opinii, że szlachetna prostota i dobrze wymierzony poziom abstrakcji są nie do zastąpienia.
×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka