Tłumacz Migam - Międzynarodowe Centrum Kultury Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon Tekst łatwy do czytania i rozumienia Informacje dla zwiedzających

Wykład dr. Piotra Rypsona

2019-06-06, godz. 18:00
A-
A+
Na projektowanie graficzne w XX wieku w Europe, Azji czy obydwu Amerykach kluczowy wpływ miały rozmaite nurty awangardowe. Do upowszechnienia postulowanych przez nie idei i tendencji estetycznych w literaturze, sztukach plastycznych i architekturze przyczyniły się przede wszystkim wydawane przez awangardę czasopisma. Bogato ilustrowany wykład dr. Piotra Rypsona poświęcony będzie powstaniu międzynarodowej sieci czasopism na początku wieku, ich wzajemnym kontaktom i wpływowi na nowoczesne projektowanie graficzne.

Wydarzenie towarzyszy wystawie Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928, którą jeszcze tylko do 9 czerwca można oglądać w Galerii MCK.

Pojawienie się nowego pokolenia na początku lat dwudziestych XX wieku przyniosło w efekcie powstanie szeregu nowych czasopism artystycznych, tworzonych zwykle przez osobowości, które inspirowały i programowo ukierunkowywały swoich rówieśników.

Lajos Kassák wydawał pismo „Ma” (Dziś) w Budapeszcie (1916–1919) i na emigracji w Wiedniu (1920–1925); Ljubomir Micić publikował „Zenit” – najpierw w Zagrzebiu (1921–1923), a następnie w Belgradzie (1924–1926); Tadeusz Peiper swoim krakowskim pismem „Zwrotnica” (pierwsza seria 1922–1923) wpłynął na ukształtowanie się polskiej awangardy.

Te i wiele innych czasopism akcentowały swój międzynarodowy charakter i od razu włączyły się w prężną sieć komunikacji, dzięki której awangarda z różnych krajów Europy i innych części świata szybko wymieniała informacje o wszystkich aktualnych sprawach.

Wiele tekstów i dokumentów świadczyło o tym, że młoda generacja pragnęła zmieniać nie tylko sztukę, ale przede wszystkim życie. Dlatego szereg tematów poruszanych w czasopismach oprócz dziedzin związanych ze sztuką obejmował także kino, sport, politykę, kulturę popularną, naukę i najnowsze wynalazki techniki.

Dr Piotr Rypson – kurator wystaw, krytyk sztuki, historyk literatury i kultury wizualnej, ekspert w dziedzinie edukacji elektronicznej, wykładowca w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Od 2012 do 2018 roku Zastępca Dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie i kurator Zbiorów Sztuki XX i XXI Wieku w MNW. Od lipca do grudnia 2018 roku pełnił obowiązki Dyrektora MNW. W latach 1978-81 współpracownik Galerii Remont. Od 1984 do 1988 roku prowadził wydawnictwo grupy teatralnej „Akademia Ruchu”. Od 1988 roku współredaktor, a od 1990 do 1995 roku redaktor naczelny miesięcznika sztuki Obieg. Kurator Zbiorów i Galerii Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (1993-1996). W latach 1990-2011 m.in. wiceprzewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), Przewodniczący Rady Programowej Fundacji Galerii Foksal, członek Rady Fundacji Kultury, komisji MKiDN, wykładowca Podyplomowego Studium Muzealniczego Uniwersytetu Warszawskiego, Rhode Island School of Design, Miami Ad School. Członek Polskiego Komitetu Narodowego ICOM. Członek Rady Programowej Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanym oraz Muzeum Literatury w Warszawie. Członek grona ekspertów Komisji Europejskiej ds. przyszłości portalu Europeana. Przewodniczący Rady Programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu (2013-2017). Od 2018 roku przewodniczący ICOM Polska. Autor wielu książek, m.in. Czerwony monter. Mieczysław Berman – grafik, który zaprojektował polski komunizm (2017); Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949 (2011, 2017); Piramidy, słońca, labirynty (2002); Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku (2000), Obraz słowa. Historia poezji wizualnej (1989) – oraz blisko 200 artykułów, esejów, tekstów w katalogach i recenzji drukowanych w Polsce i zagranicą. Autor wystawy poświęconej Tadeuszowi Peiperowi (2015). Ostatnio przygotował wystawę Krzycząc: Polska! Niepodległa – 1918 w Muzeum Narodowym w Warszawie (2018).


 

×
Dodano do koszyka:

Kontynuuj zakupy Przejdź do koszyka